X1000 je novým projektem high-end Amigy firmy Hyperion Entertainment, která zveřejnila první informace v lednu roku 2010. Název byl zvolen s ohledem na první Amigu uvedenou na trh v roce 1985 - Amigu 1000. X1000 se tak má stát stejně revoluční jako první Amiga ve své době. Pomoci k tomu jí má také nový zákaznický čip - Xena.

x1000

X1000 má pomocí čipu Xena a rozhraní Xorro nabídnout neobyčejnou flexibilitu. Tato platforma není určena pouze pro operační systém AmigaOS 4.x.

Procesor

Jako procesor tohoto počítače byl zvolen dvoujádrový PPC procesor na frekvenci 1.8 GHz, plně vyhovující normě PowerISA™ v2.04+.

XENA

Pomocí čipu Xena se návrháři této desky vrátili k ideologii zákaznických čipů, které velice dobře u Amigy známe. Xena je v podstatě čip XMOS XS1-L1. V současné chvíli má na této desce plnit funkci koprocesoru, který bude může urychlovat hardwarové funkce, DSP funkce, robotiku, emulaci konzol nebo např. obvodu SID. Tento čip je samozřejmě plně programovatelný.

x1000_xmos

Xena dokáže zpracovávat až osm souběžných vláken v reálném čase se sdíleným paměťovým prostorem, rychlostí až 400 MIPS (výkon přibližně šesti procesorů Motorola 68060). Xena je tak velice flexibilním, velice rozšiřitelným koprocesorem. Jeho využití jsou nekonečné.

Xorro

Xorro je zcela nový slot (využívající standardní PCIe x8 sběrnici), který bude sloužit jako bezprostřední spojení čipu Xena s procesorem, umožňující rozšíření obvodu o další zařízení jako např. procesory Xcore, nebo jiná zařízení.

XCore je architektura paralelního zpracování, takže pokud budete chtít více výkonu, můžete jednoduše zřetězit více XCore procesorů dohromady. Referenční desky lze osadit až 256 jádry, které dokáží teoreticky dosáhnout výkonu až 102400 MIPS. To může zajímat hlavně zákazníky, kteří se zajímají o high-end zobrazování nebo věděcké aplikace.

Technická specifikace

Procesor: PWRficient PA6T 16xxM (Dual-core PowerISA™ v2.04+)
Frekvence: 2 GHz
Formát desky: ATX
Grafická karta: ATI Radeon R700
Audio: 7.1 channel HD audio
RAM: 2GB DDR2 RAM
Maximální RAM: 4x DDR2 RAM (Max. 8192MB)
Pevný disk: 500GB
CD-RW/DVD mechanika: 22x DVD combo
Xena čip: XMOS XS1-L1 128 SDS
  • 1 jádro xCore
  • 400MIPS
  • až 8 vláken
  • 64kB RAM, 8kB OTP
  • pouzdro LQFP64, 36 I/O bran
I/O: 4x DDR2 RAM sloty
1x Gigabit Ethernet
2x PCIe x16 sloty (1x16 nebo 2x8)
2x PCIe x1 sloty
1x Xorro slot
2x PCI sloty
2x RS232
4x SATA 2 konektory
1x IDE konektor
JTAG konektor
1x Compact Flash
10x USB 2.0

Jak jsme zmínili již na začátku, tato deska bude zaměřena na high-end trh a tomu bude odpovídat i cena, která je zatím odhadována na 1500 Euro. Low-end část trhu mají i nadále pokrývat základní desky Sam440ep a Sam440-flex.

Komentáře   

 
+2 # AmigaOne X1000A4000 2010-01-05 20:55
Tak ja Hyperionu samozrejme drzim palce, ale pokial ta doska bude este drahsia ako Sam440ep a Sam440-flex, tak to bude dost tazke prerazit :-) Pre koho to vlastne bude urcene? Pre bezneho nadsenca Amiga pocitacov to bude dost drahe, bezny PC user po tom asi ani nekukne a profi firmy, ktore vyzaduju vykon siahnu podla mna za overenym a stabilnym Intelom/AMD, nez by boli testovacimi myskami niecoho noveho, s otaznym supportom malej firmicky ci zopar nadsencov, dalsim vyvojom platformi atd. atd., tu by dost riskovali svoje vlozene peniaze :-) Ale mozno napokon bude vsetko uplne inac...
Odpovědět
 
 
+2 # AmigaOne X1000jack-3d 2010-01-06 00:30
Me se to moc libi. Uvidime cenu, ale uz ted to vypada na favorita meho noveho domaciho mazlicka.
Odpovědět
 
 
+2 # AmigaOne X1000Antoon 2010-01-06 08:22
Vypadá to dobře, nicméně si myslím, že to bude zase výstřel na slepo.. Problém bude v SW. Mám doma Apple a jsem spokojen. Jede na něm vše co potřebuji neskutečně rychle a AMIGA X1000 by musela přijít s něčím opravdu naprosto luxusním abych se k ní vrátil.. Držím jim palce, ale nevěřím, že se to povede a takový Amiga nadšenec již nejsem.
Odpovědět
 
 
+2 # AmigaOne X1000Starej_Mraf 2010-01-06 10:11
Vypadá to dobře, rozhodne cena. Co víc dodat?
Odpovědět
 
 
+2 # AmigaOne X1000Trixie 2010-01-06 11:39
Upřímně, pro OS4 zatím prakticky neexistuje žádný software, na který by současný dostupný HW nestačil, takže zatím nehrozí, že bych svou SAM rval do popelnice. Na druhou stranu, "velký" hardware jako X1000 dodává platformě serióznost a zřejmě je i předpokladem vzniku "velkého" software, jehož nedostatek je dnes hlavním důvodem, proč říct Amize "ne". Čili je dobře, že s tím přišli. Buďme ale realisti - představa, že svět teď řekne "ano, tohle je stroj, na který jsme čekali!", je naivní. Uživatelskou základnu to zřejmě rozšíří, pro OS4 se nadchne pár dalších lidí, snad vznikne i nějaký ten seriózní software, ale Amiga revoluce už prostě nebude, počítačový svět je dneska nastavený jinak než v roce 1985.
Odpovědět
 
 
+2 # AmigaOne X1000Gws 2010-01-06 13:48
Vše podstatné tu už bylo řečeno, takže bych to jen zbytečně opakoval. Každopádně z toho hw ale mám radost (i když si to jen stěží budu moci někdy pořídit) a bude zajímavé sledovat, co se bude dít dál...
Odpovědět
 
 
+2 # AmigaOne X1000Doda 2010-01-06 13:54
Dobre to vypada, ale cena bude zrejme masakralni. Nejak me ale vubec nenapada, na co vsechny ty uzasne veci budou.
Odpovědět
 
 
+2 # AmigaOne X1000lasice 2010-01-06 16:34
tak jsem zvědav jak toto dopadne, pokud to dotáhnou do konce tak cena bude asi drsná mimo mé finanční možnosti :sad: ale alespoň si o tom nechám zdát
Odpovědět
 
 
+2 # AmigaOne X1000ni.q music 2010-01-06 20:10
Tak vono asi takhle, bych to viděl podle sebe - vývojáři OS4 jsou 100% amigisti, jinak by ten systém netvořili a ještě k tomu se soudí s tím oným v americe, dělají to ze začátku bez vidiny nějaké extra zisku, dělají to, protože prostě vnitřně musí, je to jejich život a pravděpodobně asi nic moc jiného je nezajímá - to je jako muzikant, který musí jenom hrát a třeba si ani nezaváže tkaničky - extrém, pouze pro příklad, nicméně možnost životní filozofie. A protože ten vývoj už nějaká éčka jistě přinesl, tak si prostě pro ten náš systém postavíme pořádnou, ale fakt pořádnou mašinu, napřed pro sebe a potom to nabídneme za nějaké peníze. Buď si to lidi koupí nebo ne, my ten počítač máme a jsme pohodě, tohle není komerčárna. Takže jim je to asi tak nějak jedno, jak to bude úspěšný, hlavně že to oni budou mít na stole a budou na tom dělat cokoliv, páč je to Amiga :-)
Odpovědět
 
 
+2 # AmigaOne X1000A4000 2010-01-06 20:15
Bodaj by to bolo naozaj takto, tak potom nemam obavy ani ja o tento projekt a som len a len rad :-)
Odpovědět
 
 
0 # AmigaOne X1000Prober 2010-01-06 21:28
V tomhle nesouhlasím. Hyperion je ryze komerční firma, která si dokáže dobře spočítat, jestli je to prodělečný projekt nebo ne. A to je právě rozdíl mezi nimi a mezi Amiga, Inc. a ACK.
Odpovědět
 
 
+2 # AmigaOne X1000EXA 2010-01-07 16:55
Moc pěknej nášup! V poho půjdu a rozbiju prasátko. Hlavně aby bylo dost softu, popřípadě nějaká ta kompaktibilita se standartem. Počkám si, co se s toho vyklube a rád si nechám nakrmit ucho recenzí.
Odpovědět
 
 
0 # AmigaOne X1000Prober 2010-01-07 21:06
K tomu snad jen:

[*]Prasátko budu rozbíjet, až budu vědět kolik to stojí[/*]
[*]Softwaru bude podobně, jako je ho teď. Nová deska to moc neovlivní.[/*]
[*]Taky se těším na recenzi[/*]
Odpovědět
 
 
+2 # AmigaOne X1000ni.q music 2010-01-07 22:48
To je fuk, kolik to bude. Předpokládám, že většina lidí zde se vyskytujících patří do skupiny "nejlepší co bylo, vzniklo v 90. letech" - takže my jsme měli počítač, páč jsme ho chtěli a chtěli jsme s ním pracovat a využivat ho jako počítač v pravém slova smyslu, nikoliv jako náhražku za psací stroj. Tedy každej stejně hrál hry, protože vypadaly skvěle a to platí i dneska, k tomu se ladil HW, SW a systém, z toho vychází dozajita počítačová gramotnost vyššího stupně, někdo další kreslil, muzicíroval, další programoval ... tohle cítění netřeba popisovat.

Tak či onak, bude to prostě naše další hračka, další žrout času jako za mlada, mně teda tohle, malýmu vláčky, mámě voňavku třeba a všichni budou mít to svoje :-) Akorát teda, že to bude hodně drahá hračka, co se dá dělat, od začátku věděla, že bude mít doma amigistu :-)
Odpovědět
 
 
+2 # AmigaOne X1000shadowvang 2010-01-08 12:11
Pokud se budou držet ceny A1000 z roku 1985 tak by to mohlo dnes být kolem $2,600. A1000 byla uvedena koncem července. Doufám že X1000 bude dřív :-).
Odpovědět
 
 
0 # AmigaOne X1000Prober 2010-01-08 14:09
Prý by to "nemělo by to trvat do léta".
Odpovědět
 
 
+2 # AmigaOne X1000Flegy 2010-01-10 00:21
Citace:
Prý by to "nemělo by to trvat do léta".
No jo, ale do kterého léta? :lol:

Ale vážně. Podle mě nemá cenu nic plánovat dokud nic nebude. A zatím zkrátka nic není. Takovýhle zpráv bylo tolik, že už to ani nepočítám. Ale jsem docela zvědavý, jestli se i Hyperion přidá k hardwarovým slibotechnám.

Každopádně momentálně mi přijde lepší aktivita MorphOS teamu, kdy se snaží portovat MorphOS na PowerMacky. Ty už tu jsou, jejich výkon je stále dostačující, a i když se už nebyrábí, není problém je sehnat. Podle mě by to byla dobrá cesta i pro Amiga OS 4, protože v brzký nový hardware už tak nějak nevěřím :sad:
Odpovědět
 
 
+2 # AmigaOne X1000Trixie 2010-01-10 08:44
Tohle je ovšem dost jiný případ než Troika, ACK nebo BoXeR blahé paměti. Tam se jednalo buď o naprostý vapor, nebo se nedostali dál než k prototypu, na němž fungovalo akorát to, že ho šlo hezky nafotit :-) Ale souhlasím: dokud neuvidíme, udržujme si pohled poučeného skeptika.
Odpovědět
 
 
0 # AmigaOne X1000Prober 2010-01-10 09:51
Mě to připadá, jako by se Hyperion snažil X1000 prosadit hlavně na poli profesionální grafiky, střihu atd.. Tedy něco jako ve své době plnila A4000, kterou si taky tehdy nemohli koupit všichni. Pokud se snaží tedy Amigu protlačit opět na vrchol v profesionální oblasti, tak mají určitě větší šanci než u koncových zákazníků, kteří si podobnou desku nikdy nekoupí.
Odpovědět
 
 
+2 # AmigaOne X1000Gws 2010-01-10 11:07
O tom, ze by meli nejake plany na poli profesionalni grafiky dost pochybuju. Tahle oblast uz je davno obsazena spolecnostmi jako Adobe, Avid, Quantel atd. A2000, A3000 a A4000 se na prelomu 80-tych a zacatkem 90. let uchytily v tomhle odvetvi predevsim diky svemu hardwaru, ktery byl kompatiblni s TV normami NTSC a PAL a tudiz idelani pro praci s analogovym videem, na kterem tehdy videoprodukce fungovala (S-VHS, BetaMAX, atd.). Dnes je situace uplne jina a x1000, jakozto "exoticky" pocitac od nekolika Amiga nadsencu a mecenasu, navic s absenci jakyhokoliv profesionalniho softwaru (a profi firmy svuj software pro to urcite hned psat nezacnou), nema sanci. Co bych si ale docela dobre predstavit umel, je profesionalni vyuziti x1000 (diky pritomnosti XENY a XORRO, jakozto I/O rozhrani) v ruznych vyzkumnych ustavech, robotickych laboratorich, kde je potreba specialni hardware (z tohoto pohledu x1000 idelani) a software si vetsinou podobne instituce pisi sami, presne dle svych potreb a naroku.
Odpovědět
 
 
+2 # AmigaOne X1000Trixie 2010-01-10 13:17
Taky bych to s tou profi grafikou moc neviděl. Velké softwarové firmy se budou ptát po uživatelské základně, která ale není - a nerozšíří se, dokud nebude software. Začarovaný kruh. Šance je jedině "zdola": stroj si pořídí nadšenci, nostalgici a jiní úchylové, mezi nimiž se snad najde i někdo, kdo píše software/hry pro jiné platformy a ze sportu udělá/prosadí Amiga verzi. Tím poroste softwarová základna, která snad přesvědčí a přiláká další uživatele a třeba i nějakou větší firmu. Ale jak vidíte, jsou to samá "snad" :-)
Odpovědět
 
 
+2 # AmigaOne X1000A4000 2010-01-10 14:50
pre Amiga nadsencov a nostalgikov sa mi aj tak viac pozdava projekt Natami, ktory snad bude dotiahnuty do konca :-) ale keby existovali paralelne vedla seba obe HW linie, nebol by som proti :-)
Odpovědět
 
 
+2 # AmigaOne X1000omachel 2010-01-10 17:54
Mozno by to este chcelo nejaku medium verziu. Nieco medzi Sam440 a AX1000 v dobrej cene aby isiel Sam este nizsie s cenou. Lebo najdolezitejsie bude spustit AOS 4.X na cenovo dostupnom hardware. Inak ja sa tiez najviac tesim na Natami.
Odpovědět
 
 
+2 # AmigaOne X1000Trixie 2010-01-10 22:48
Presne tak - system vychazejici ze stejneho hardwaroveho reseni jako X1000, ale s horsi specifikaci. Zajimave je, ze kdyz jsem to kdesi na nejakem Amiga foru navrhl, sesypali se na me jako vosy: ze pry by to A-Eon zbytecne zatezovalo, ze by to znamenalo konec SAM a kdesi cosi. To druhe je samozrejme pravda, ale SAM prece neni vecne reseni pro low-end segment trhu! Je to pocitac, ktery splnil svoje poslani - poskytnout funkcni a spolehlivy hardware pro OS4 - ale pro A-Eon bude mnohem vyhodnejsi mit obsazeny high end i low end strojem vychazejicim ze stejneho navrhu, nez nabizet nadupany stroj a k nemu levnejsi alternativu v podobe zastaraleho a celkem dost nevykonneho systemu za hrisne penize.
Odpovědět
 
 
+2 # AmigaOne X1000DaveSade 2010-01-11 21:19
Profi grafika proč ne, ale DPaintem to nezachrání. Ten software je dneska téměř výhradně pro Windows a MacOS. A kvůli tomu nemá smysl si kupovat X1000. No snad mají nějaký podnikatelský záměr.
Odpovědět
 
 
+2 # AmigaOne X1000pavlor 2011-01-06 15:09
Na strance a-eon.com maji u X1000 malou aktualizaci procesoru:
•PA Semi Dual-core PA6T-1682M, 2.0GHz PowerISA™ v2.04+ CPU

Nic, co bychom jiz nevedeli, zaujalo mne ale zvyseni frekvence na plne 2.0 GHz.
Odpovědět
 
 
+2 # AmigaOne X1000syner 2011-10-09 10:03
Xena čip je XS1-L1, ale na obrázku jsou XS1-G1,G2,G4. To mě vždycky mate. XS1-L1 má jedno jádro, které umí zpracovat 8 threadů a XS1-G4 má 4 jádra, která umí zpracovat každé 8 threadů... Takže XS1-G4 je mnohem rychlejší, ale logicky bude i dražší. Těžko říct jestli počítají s použitím i jiného typu než XS1-L1.
Odpovědět
 
 
+2 # AmigaOne X1000pavlor 2011-10-09 10:54
Na strankach A-EON.com se uvadi XS1-L2. Takze 2 jadra - kazde s 8 threads.
Odpovědět
 
 
0 # AmigaOne X1000Prober 2011-10-09 20:24
Článek jsem dával dohromady, kdy všechny informace ještě nebyly k dispozici a dávalo se to dohromady ze střípků informací. Budu to muset někdy aktualizovat.
Odpovědět
 

Přidat komentář

Bezpečnostní kód
Obnovit

Pomozte nám dále vylepšovat portál

  • Rozšiřování knihovny

    Stále probíhá doplňování knihovny o další časopisy a příručky. Pokud máte doma nějaký časopis, který v knihovně ještě není, neváhejte a kontaktujte mne.

  • PD diskety pro Amiga Review

    Stále probíhá doplňování chybějících PD disket časopisu Amiga Review. Pokud máte doma nějaký PD disk, který v seznamu chybí, neváhejte a kontaktujte mne.

  • Fotografie z českých akcí

    Stále probíhá doplňování chybějících fotografií z českých Amiga akcí. Pokud máte doma nějaké ještě nezveřejněné fotografie, neváhejte a kontaktujte mne.