Oznámení

Sbalit
Aktuálně žádná oznámení.

Pán vlků

Sbalit
X
Sbalit
  •  

  • Pán vlků

    Pán vlků se mi dostal do rukou někdy v roce 1994. Přestože se jedná o hru relativně krátkou a jednoduchou, jako skalního fanouška počítačových her na hrdiny mě mile překvapila. Má dle mého názoru něco, co dnešní hry většinou postrádají, a to je výborná atmosféra.

    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: PanVlku0.jpg Počet zobrazení: 0 Velikost: 22,6 KB ID: 145114
    Úvodní obrazovka hry

    Dnes už není reálné, abych půl roku hrál Wizardry nebo Legends of Valour, takže když si tuto adventuru s rpg prvky dám jednou nebo dvakrát do roka, tak mě stále příjemně potěší hádankami i kombinacemi předmětů a dokáže dostatečně intenzivně připomenout herní atmosféru první poloviny devadesátých let. Je to hra, která v dnešní době vzhledem k mým časovým možnostem skvěle vyhovuje, dá se dohrát za pár hodin a pokud jste šikovní, tak třeba i za 20 minut.

    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: image_9824.jpg Počet zobrazení: 0 Velikost: 25,1 KB ID: 145272
    Vesnice, v které se odehrává náš příběh.

    Děj je volně zasazen do světa Středozemě a v podstatě jde o to, že nějaký dávno zapomenutý mocný čaroděj uložil svoji kouzelnou energii do náhrdelníku a prstenu. Jak už to v podobných příbězích chodí, věci které neměly být zapomenuty, byly ztraceny. Čas plynul a z legendy o náhrdelníku a prstenu se staly báje, které byly uchovány na pergamenech v knihovně velké rady kouzelníků bílého kruhu. Po jisté době byla země Roholu (země, v které se odehrává tento příběh) napadena černým mágem Tarholem, kterému na krku visel náhrdelník ne nepodobný onomu ztracenému a popsanému na starých pergamenech. Tarholovo velké vojsko skřetů a vlků bylo po dlouhých bojích poraženo, ale sám černý mág po porážce i s kouzelným náhrdelníkem zmizel a nebyl k nalezení. Velká rada kouzelníků bílého kruhu proto vyhlásila odměnu za poskytnutí informací vedoucích k dopadení Tarhola a znovuzískání magického náhrdelníku.

    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: image_9825.jpg Počet zobrazení: 176 Velikost: 30,6 KB ID: 145273
    Výběr postavy

    Zde přichází na scénu dvojice našich hlavních představitelů. Jedním je elf jménem Eardil a druhou postavu si může hráč vybrat z tří nabízených hrdinů: Palanthea Lia, Dragodar, Tom Cintra. Podaří se naší dvojici najít magický náhrdelník i ztracený prsten?

    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: PanVlku3.jpg Počet zobrazení: 0 Velikost: 87,3 KB ID: 145108
    Začínáme v hospodě

    Hra je rozprostřena do 24 herních obrazovek a ovládá se kompletně myší. V jednotlivých lokacích můžete přes herní postavy prozkoumávat místa, sbírat a používat předměty, případně s jinými postavami diskutovat, předávat jim věci, bojovat nebo se jen tak ptát přítele ve dvojici. Výhodou je nutnost některé předměty v inventáři kombinovat, tedy abyste mohli provést určitou činnost, musíte mít dva nebo více správných předmětů. Hodí se to v případě, kdy se potřebujete uzdravit nebo vytáhnout ze slatě ztracený prsten.

    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: PanVlku4.jpg Počet zobrazení: 0 Velikost: 82,9 KB ID: 145109

    Boje vychází z pravidel Dungeons & Dragons, tedy v případě, že jste napadeni, nebo souboj vyvoláte, proběhne klasický „kostkový“ výpočet útočné/obranné + náhodné + bonusové číslo u každé z bojujících postav, přičemž vítězem kola je postava s vyšším výsledkem. Bojuje se do okamžiku, než se vyčerpají životní body, což je většinou 5 – 15 kol.

    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: PanVlku5.jpg Počet zobrazení: 0 Velikost: 87,8 KB ID: 145110

    Po grafické stránce je hra jednodušší, z dnešního pohledu i úsměvná, ale lze ji považovat za dobrý důkaz toho, že základní dobrou grafiku lze vytvořit bez problému v Deluxe Paintu.

    Hra nenabízí při interakci žádné zvuky, ale obsahuje hudební motiv, který se ve hře opakuje. Motiv je profesionální a velmi podmanivý, občas se přistihnu, že mi zní jen tak zní v hlavě při různých příležitostech. Autorem motivu je Triox/Trixie.

    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: PanVlku6.jpg Počet zobrazení: 0 Velikost: 79,4 KB ID: 145111

    Po technické stránce není hře nic zásadního k vytknutí. V dokumentaci je uvedeno, že je funkční jen na starších ocs a ecs amiga strojích, lze ji ale díky prográmku fakemem rozjet i na Amize 1200 (případně si nastavte v Amiga Early Startup Control v Display Options originální Chip. Hru je možno považovat za ukázku rozdílu rychlosti mezi amigou 500 a 1200. I na holé Amize 1200 (pouze s Chip ram) je zobrazování jednotlivých obrazovek výrazně rychlejší než na Amize 500 s fastkou. Toto již dnes asi nikdo příliš neocení, je ale příjemné vidět, že 68EC020 se zapnutou cache je výhodou.

    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: PanVlku7.jpg Počet zobrazení: 0 Velikost: 86,7 KB ID: 145112

    Hra by asi mohla být více rozpracována do detailu, diskuse s npc postavami by mohly být hlubší, kombinace předmětů složitější, ale vzhledem k tomu, že se toto dílko distribuovalo za 20 Kč, nebo za disketu, případně za milé slovo, nedovolím si hře nic vytknout.

    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: PanVlku8.jpg Počet zobrazení: 0 Velikost: 108,0 KB ID: 145113

    Jestliže Pána Vlků neznáte a chtěli byste si jej zkusit, můžete jej stáhnout přímo z portálu. Pokud si nebudete chtít kreslit vlastní mapku, můžete využít moji, která se nachází na fóru ve vláknu Pán Vlků. V případě záseků nebo otázek ke hře diskutujte pod článkem. A pokud byste neměli čas hrát, můžete se podívat na můj speedrun.

    Dohráno na A500+Alfapower a A1200+Blizzard 1200

    Shrnutí:
    • Rok vydání: 1993
    • Typ: shareware
    • Nosič: disketa (jedna)
    • Code & gfx: Frogger (Zbyněk Vrána) – Vectors
    • Muzax: Triox (Daniel Jedlička) – Vectors

    Při psaní recenze jsem dostal nápad oslovit tvůrce této hry. Nakonec jsem se do příliš detektivní práce nepustil, Froggera jsem nezačal hledat, ale zvolil jsem snadnější cestu: kontaktoval jsem autora hudby Trixieho. Trixie mě neodbyl, naopak ochotně odpověděl na věci, které mě zajímaly, za což mu velmi děkuji. Uvedený text přináším ve formě otázek a odpovědí.

    V jakém jazyce a za pomoci jakých softwarových nástrojů byla hra vytvořena?
    Frogger byl do Vectors přijat primárně jako coder. (Skupina se tehdy potýkala s jejich nedostatkem: Fire po musicdisku Sonic Vision už nic dalšího nevyprodukoval, GEO byl zcela neaktivní a Snappy tehdy ještě nebyl na obzoru). Proto předpokládám, že Pána Vlků napsal Frogger v assembleru – tehdy byl populární AsmOne, takže pravděpodobně v tomto softu. Grafiku dělal nejspíš v DPaintu IV.

    Jak dlouho ji Frogger psal, případně testoval?
    Pro Vectors byla hra Pán vlků tak trochu překvapením. Netušili jsme, že Frogger na něčem takovém dělá, a hra se nám ani moc nehodila „do krámu“ (rozjížděli jsme právě EXIT a Human Factor tehdy už spřádal své plány s Pseudos, kde se s fantasy adventurou nepočítalo). Proto taky Pán vlků nevyšel pod hlavičkou Vectors. Jak na ní Frogger dlouho dělal opravdu nevím.

    Jak vznikala hudba, jak tě napadla?
    Jeden z důvodů, proč jsem se do tvorby Pána vlků zapojil, bylo mé tehdejší okouzlení světem tolkienovských příběhů. Řada mých skladeb z té doby nesla název nějak inspirovaným Pánem prstenů, Hobitem nebo Silmarillionem: „Belegost“, „Ithilien“, „Minas Tirith“ a podobně. V roce 1993 jsem se pustil do trojdílného cyklu rozsáhlejších, náladou spíš meditativních skladeb, z nichž jsem nakonec dokončil jen první dvě: „Euphoria“ a „Fantasia“. A protože Frogger do Pána vlků potřeboval delší a klidnější doprovodnou hudbu, dal jsem mu „Euphorii“, která podle mě do hry pěkně pasovala. (Druhou skladbu „Fantasia“ jsme později použili ve slideshow Bohemian.) Všechno jsem tehdy skládal v Protrackeru.

    Jak jste ji distribuovali?
    Opravdu si už nepamatuju, já jsem dodal hudbu a tím to pro mě víceméně skončilo.

    Byly nějaké recenze v časopisech? Jaká byla odezva, zpětná vazba?
    Něco bylo, myslím, že to vyloženě neodstřelili a hra se lidem celkem líbila. Ale podrobnosti fakt nevím.

    Uvažovali jste o pokračování, resp. byly nějaké další podobné projekty?
    Možná měl Frogger plány na Pána vlků 2, ale já už jsem byl tehdy vytížený redigováním EXITu a taky jsem se věnoval hudbě pro hry připravované pod hlavičkou Psudos (jen pro B.A.D. jsem složil 60 minut doprovodné muziky!) Takže k žádné další spolupráci s Froggerem už nedošlo, neměl bych na ni stejně čas.

    Čím se nyní na amize zabýváš?
    Protože kozel se téměř vždy stává zahradníkem, dal jsem se na programování 🙂. Tomu jsem se věnoval už dřív, ale u Vectors pro to nebylo využití a taky jsem toho tehdy moc neuměl. V květnu 2009 jsem si koupil SAM440ep a ve volném čase (moc ho není) se věnuju vývoji programů pro AmigaOS4. Skvěle se tím bavím a odreagovávám, ten systém má pořád koule a je to úžasná hračka! Napsal jsem ovládací a vyhledávací rozhraní pro princetonský megaslovník WordNet a v současné době vytvářím prostředí pro práci s texty na bázi XML/DocBook.
    Děkuji moc za odpovědi, vzpomínání na první polovinu devadesátých let a přeji hodně radosti s další amiga tvorbou 🙂. DaMi

    • Defor
      #4
      Defor komentoval
      Editace komentáře
      Moc děkuji za hezký článek. Hezké vzpomínání.
      S Froggerem jsem v době vzniku této hry byl v úzkém kontaktu. Vídali jsme se téměř každý víkend. Scházeli jsme se s Tigerem (Radim Ballner) a dalšími u něho doma, kecali o produkcích, o hrách, o lidech a o všem kolem Amigy. Všichni jsme byli fascinováni demoprodukcí (rok 1992, diskmag Guru / DemoCompo, ...), Frogger byl ale navíc ještě uhranut svým snem udělat hru. Skutečně ji dělal v assembleru. Všichni tři jsme tehdy programovali, a tak jsme si navzájem radili a podporovali se. Pamatuju si, že pro nás bylo překvapením, když nám Frogger oznámil, že se stal členem Vectors -- oni už byli pro nás legenda. Taky jsme už asi koketovali s představou, že si založíme svoji vlastní skupinu. Vlastně je klidně možné, že v té době už Division existovalo. Ale buď jak buď, žádná zlá krev kolem toho nebyla a pořád jsme byli kamarádi. Ono to členství stejně nemělo dlouhého trvání. Nechci vyvolávat nějaké dávné neshody, a je více než pravděpodobné, že si věci z před více než pětadvaceti lety nepamatuju dobře, ale Pán vlků nebyl vedením Vectors přijat dobře. Trixie to v rozhovoru už uvedl, že se jim moc nehodil do krámu. Navíc si vybavuju, že se jim už nepozdával kvalitativně. Oni Vectors měli už v té době standardy i cíle na naše poměry celkem vysoko (například se snažili začít dělat hry komerčně). Froggera to mrzelo, z Vectors po krátké době vystoupil (nebo byl vystoupen) a dal se na dělání čistě jen grafiky. Nevím, jestli Frogger plánoval nějaké pokračování. Tipuju, že ne, protože další hrou, kterou už dělal s Tigerem a to hodně dlouho, bylo Ve stínu magie. Zpětně to vidím jako malý zázrak, že se v krátkém čase podařilo udělat tolik věcí. A hlavně, že se dotáhly do nějakého rozumného konce. To myslím vůbec není samozřejmostí. Jistě, o kvalitě by se dalo s úspěchem diskutovat. Ale mezi lety 1993 až 1995 byl Frogger (a s ním i my ostatní) u vzniku čtyř trackmo demáčů, musicdisku, několika slideshow, šesti čísel diskmagu a dvou her. A navíc se svým obrázkem vyhrál první ročník Demobitu (o Resetkáních nemluvě) A kdo tohle, milí Amigisté, může o sobě říct?!
      Takže díky Froggere, kamaráde, za skvělé mládí u Amigy.

    • DaMi
      #5
      DaMi komentoval
      Editace komentáře
      Tohle povídání mám rád, líbí se mi ty všemožné zákulisní informace . Dal jsem si ze zvědavosti a hlavně kvůli skladbě Fantasia vaše slideshow Bohemia, a překvapilo mě, jak jsou obrázky "na úrovni" a některé fakt dechberoucí. Jste fakt nadaní, máte můj obdiv.
      Jinak ta hra je po grafické stránce naivní, ale má výbornou atmosféru a nemyslím si, že je to jenom hudbou. Bavilo mě vracet se do jejího světa a občas si ji zopáknu. Je prostě fajn a díky za ni.

      Zajímalo by mě, kde všude Pána vlků vyšly upoutávky. Našel jsem jednu v Amiga News 5/94 (str. 8 ).

    • Defor
      #6
      Defor komentoval
      Editace komentáře
      Jak člověk stárne, tak se víc vrací ve vzpomínkách do mládí. A já na období 1991 až cca 1995 velmi rád vzpomínám. Od roku 1992 jsme byli s Froggerem a Tigerem (ale i dalšími) v úzkém kontaktu, započalo naše koketování s demoprodukcí a byli jsme aktivní na tehdejší CS demoscéně. Ale samozřejmě se dělaly i hry. Asi není programátora/grafika/hudebníka na Amize, který by aspoň na pár měsíců nepodlehl snu o udělání "své velké hry" Pamatuju si, že jsem třeba dělal vlastní klon Dune2. Pracovní název zněl Agla. Tuhle blbost si pamatuju dodnes, protože jsem to pojmenoval podle zvolání Jana Wericha ve filmu "Císařův pekař", když prováděl magický rituál vyvolávání Golema A později (asi kolem roku 1997) jsem už s Pseudos (lidé z Vectors) pracoval na hře The Ball. Existoval prototyp, ale nikdy se to nedodělalo, protože se nenašel vydavatel. Poslalo se to myslím Vulcanu, ale asi se jím to dostatečně nelíbilo. Nevím. Myslím si, že hlavně byl trh na Amize už dead.
      Tiger s Froggerem hodně dlouho (tipuju tak dva roky) pracovali na Ve stínu magie. No hra dopadla jak dopadla, ale nedalo se jí ani tehdy upřít kvalitní technické zpracování. Jela na OCS (ale vyžadovala myslím už 1MB chip RAM) a hlavně Tiger byl oprávněně pyšný na rychlost, velikost first-person pohledu, počet fází viditelných políček a velikost nepřátel Zpětně si velmi cením toho, že to kluci vůbec dokázali dotáhnout do konce a hra vyšla. Na české scéně existovalo bezpočet projektů, které sice vypadaly slibně, ale nikdy se nedokončily.
      Díky za pochvalu slideshow. Jmenuje se Bohemian a skládá se z obrázků různých autorů na tehdejší CS demoscéně. Ale protože to kódoval Jofa, nejvíc obrázků asi dodali členové Vectors a hudbu udělal Trixie, tak to byla především Vectors produkce. Kluci byli a jsou velmi talentovaní. Ale já jsem tehdy členem Vectors ještě nebyl.
      Byla to velmi hezká doba. Škoda, že se u nás už produkci na Amize moc lidí nevěnuje.
    Přidávání komentářů není v této časti diskusního fóra bez přihlášení možné, nebo zde nejsou povoleny.

Nejnovější články

Sbalit

  • Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vah
    vytvořil sailor
    Dnes, na začátku roku 2024 zažíváme v AmigaNG světě neobvyklou situaci. Máme dva entry-level počítače ze kterých můžeme vybírat: v roce 2023 firma ACube uvedla novou verzi Sama460 - Sam460LE, a letos po dlouhé cestě plné peripetií firma AAA technology představila i A1222 Plus.
    Souběh hned dvou počítačů stejné kategorie je v AmigaNG světě něco naprosto neobvyklého, proto se často diskutuje který z nich je jaký a kdo je lepší.



    V tomto článku se podíváme jak to...
    09.04.2024, 10:18:55

Nové komentáře v článcích

Sbalit

  • sailor
    Odpověděl na Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vah
    vytvořil sailor
    @stano
    promptně změřeno: všechny provozní režimy obou počítačů se pohybují mezi spotřebou BananaPro a Powermac G5 Quad. Takže bych to tipla na remízu
    16.04.2024, 18:31:46
  • Stano
    Odpověděl na Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vah
    vytvořil Stano
    Ďakujem za ďalší pekný článok a prosím zmerať aj spotrebu zostavy v rôznych režimoch (idle, max. CPU, max. GPU, max. MAX )
    15.04.2024, 10:25:38
  • sailor
    Odpověděl na Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vah
    vytvořil sailor
    no, hlučnost....
    oba počítače mají jeden malý ventilátorek na CPU, asi tak stejně tichý nebo hlasitý. A1222+ má řízení otáček ventilátorů, ale já rozdíl v hluku neslyším.

    TDP obou CPU jsou tak malé, že by nebyl problém osadit pasivní chladič, či udělat tepelný most na kovovou case.
    Takže to může v obou případech být 0 dB(A).

    Hluk vyjde u obou spíš podle grafické karty a ta je také v obou případech stejná. Rozumná...
    15.04.2024, 08:37:33
  • pavlor
    Odpověděl na Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vah
    vytvořil pavlor
    Tower57 a 1941 zrovna nejsou hry, které by 3D nějak důrazně využívaly... benchmark ukazuje pouze rychlejší integer výpočty (a patrně rychlejší paměť). Při porovnání obou strojů jsem měl na mysli ideální případ (tedy u A1222 nativní SPE kompilované aplikace/hry), až nějaké budou pro srovnání, budeme moudřejší. Mohl bych mít dotaz na hlučnost obou řešení (SAM460LE a A1222)?
    14.04.2024, 08:01:54
  • sailor
    Odpověděl na Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vah
    vytvořil sailor
    Samozřejmě že ve 3D hrách přeložených pro standardní powerpc bude A1222+ nutně pomalý. Navíc u klasických 3D FPS jako Quake se většinou musí vypnout i LTE Emulátor, takže je to zcela nepoužitelné.
    U 3D kde se nemusí LTE vypnout, jako třeba Spencer je to hratelné ( =24 FPS, Sam460 46=FPS )
    Ale co se týká her jiných, tak je na tom velice dobře. Zatím jen ochutnávka:

    Tower57: Sam460=51 FPS, A1222+ =71 FPS, 1941 Sam460=60 FPS, A1222+ =105 FPS....
    13.04.2024, 15:59:46
  • pavlor
    Odpověděl na Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vah
    vytvořil pavlor
    Upřímně řečeno, neveřím, že by A1222 porazila SAM460 v rychlosti 3D her (jako Quake, nebo Jedi Knight 2). Ty údajné výhody SPE FPU se zatím nikdy neodrazily v application benchmarcích (pod Linuxem). Ale klidně se nechám příjemně překvapit dalšími testy.
    12.04.2024, 17:09:25
  • sailor
    Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vah
    vytvořil sailor
    Dnes, na začátku roku 2024 zažíváme v AmigaNG světě neobvyklou situaci. Máme dva entry-level počítače ze kterých můžeme vybírat: v roce 2023 firma ACube uvedla novou verzi Sama460 - Sam460LE, a letos po dlouhé cestě plné peripetií firma AAA technology představila i A1222 Plus.
    Souběh hned dvou počítačů stejné kategorie je v AmigaNG světě něco naprosto neobvyklého, proto se často diskutuje který z nich je jaký a kdo je lepší.



    V tomto článku se podíváme jak to...
    09.04.2024, 10:18:55
  • ghh
    Odpověděl na AmigaNG – kompatabilita HW s AmigaOS, MorphOS a linux
    vytvořil ghh
    Oba disky mám na jednom kabelu (1) na interním IDE, CD mám na druhým. Ještě jsem asi nezkusil dát disky jak píšeš. Dřív mi to fungovalo v pohodě, ale už jsem zapoměl jak to bylo zapojený
    Způsob bootu mám vyřešen dobře, tam chyba není.
    09.04.2024, 01:23:11
  • sailor
    Odpověděl na AmigaNG – kompatabilita HW s AmigaOS, MorphOS a linux
    vytvořil sailor
    @ghh
    oba disky máš zapojeny v interním ide?
    Obecně ( i když by to mělo být dle normy jedno ) je lepší dávat hdd jako master a cd jako slave, tj. třeba:
    1.IDE master = AmigaOS, slave=CD
    2.IDE master = MorphOS

    to že není disk vidět v OF je pitomé, to nevím jak opravit. Zkus dát v open firmware probe-all, jestli se pak neobjeví.

    na bootovací menu používáš bootscript?
    - prioritu nastav vyšší u AmigaOS
    - v parametrech...
    08.04.2024, 08:59:11
  • ghh
    Odpověděl na AmigaNG – kompatabilita HW s AmigaOS, MorphOS a linux
    vytvořil ghh
    Článek se mi taky líbí. Je tam opět všechno
    V PegII mám dva disky jeden Aos a druhý Mos. Občas mi jeden z nich nenaběhne (není vidět v OF).
    Jak máte nastavený boot flag a prioritu u disku(ů), nebo master-slave?
    07.04.2024, 16:20:50

Populární tagy v článcích

Sbalit

a1200 (6) akce (16) amiga (18) apple (7) artway (5) bytefest (4) cybergraphx (5) demoscena (9) dizzy (9) emulace (8) fastata (9) furia (5) game (4) hardware (16) internet (7) iomega (6) mac (6) midi (8) morphos (14) navody (10) pfs3 (8) resetkání (5) srazy (12) winuae (10) zip (7)
Zpracovávám...
X