Oznámení

Sbalit
Aktuálně žádná oznámení.

Jak pracovat s ADF soubory přímo na Amize

Sbalit
X
Sbalit
  •  

  • Jak pracovat s ADF soubory přímo na Amize

    Amiga disk format (ADF) je sektorový obraz diskety. ADF soubory se většinou používají jako soubory virtuálních disket v nejrůznějších emulátorech (WinUAE, FS-UAE, např.). Podívejme se na několik způsobů jak ADF obrazy vytvářet, zapisovat na ně a přistupovat k nim jako virtuálním disketám. Samozřejmě na Amize. ADFer

    Asi nejsnáze skutečnou disketu převedete na ADF soubor nebo ADF soubor na disketu nástrojem s názvem ADFer. Stáhnete jej z Aminetu, rozbalíte a jednoduše spustíte. ADFer neobsahuje žádný instalátor ani vás nenutí nikam nic kopírovat. Jednom dvojkliknete na ikonu a ADFer běží. Ve výchozím stavu nabízí zápis a čtení na interní disketovou mechaniku DF0, ale pokud máte mechanik více, lze vybrat i jinou.

    Amiga ADFer - způsob jak zapisovat na nebo číst z ADF souborů

    ADFer je evolucí ADFBlitzeru, který po 20 letech přepsal a výrazně vylepšil Rob Cranley. ADFBlitzer je sice stále na Aminetu k dispozici, ale nemá cenu jej používat, oproti ADFeru vám nic navíc nenabídne.

    ADFer writes ADF file
    ADFer zapisuje obraz na DF0:

    GoADF!

    GoADF je oproti předchozímu programu o dost větší kalibr. Lze jej používat ve více než 10 jazycích (český překlad spáchal Předseda) a oproti ostatním programům tohoto typu toho nabízí výrazně více. GoADF umí:
    • pracovat s ADF a DMS obrazy disket (zápis i čtení z jakékoli mechaniky)
    • namountovat ADF i DMS obraz na virtuální disk AD0 až AD3
    • náhled ADF souboru s možností kopírování jen určitého obsahu
    • prozkoumat bloky obrazu
    • zjistit data vytvoření disku, poslední změny a další jednoduchou statistiku obrazu
    • konvertovat ADF soubory na ADZ nebo HFE
    • vytvořit nové prázdné ADF soubory v DD i HD velikosti
    Program je shareware, tedy můžete jej plnohodnotně používat, ale bude vás “nutit” do registrace. Můj názor je, že tento program není příliš vhodný pro jednorázový převod ADF souboru, ale spíše na pravidelné používání a připojování a snadnou práci s virtuálními obrazy. V tomto případě má i cenu podpořit autora Krzysztofa Donata (Vojo), registrační příspěvek je cca 7€.

    Pracovní obrazovka GoADF! - lze nastavit i češtinu

    Pro připojení ADF obrazu postupujte následovně:
    1. vyberte adresář s ADF soubory
    2. vyberte konkrétní obraz, který chcete použít
    3. potvrďte jej
    4. buď jej připojte jako virtuální obraz,
    5. nebo jej zapište na disk
    6. Odejděte do Workbenche, kde na vás už čeká připojený obraz diskety.
    Čtení a zápis adf obrazů z shellu

    Oba výše uvedené příklady jsou fajn, ale nehodí se, když nemáte v amize pevný disk nebo když chcete disketu převést na ADF nebo ADF obraz zapsat z shellu. Utilit na čtení/zápis ADF souborů je více, já si oblíbil Devcopy a Diskman. Utility stačí pro snadné používání nahrát do C: systémového disku nebo i diskety.

    Devcopy

    Výhodou Devcopy je malá velikost, při objemnosti 1596 bajtů se vejde kamkoli, Nic dalšího nevyžaduje. Další předností Devcopy je možnost zápisu i nedosových ADF obrazů. Bohužel Devcopy neumí z diskety ADF soubory vytvářet, umí je pouze zapisovat.

    Příklady použití:

    Code:
    Devcopy NazevADFSouboru.adf
    
    Devcopy NazevADFSouboru.adf Unit 3
    Devcopy - utilita pro práci s ADF soubory
    Devcopy právě zapsalo ADF soubor Guru1.adf na disk v DF0:

    Diskman

    Diskman umí ADF soubory ze skutečné diskety jak číst, tak na ni i zapisovat. A to včetně nedosových disket. Jeho malou nevýhodou je velikost něco pod 15 kB.

    Příklady použití:

    Code:
    Diskman READ NazevADFSouboru.adf
    
    Diskman READ DH1:NazevADFSouboru.adf
    
    Diskman Write RAM:NazevSouboru.adf
    
    Diskman Write RAM:NazevSouboru.adf DF3:
    Diskman - utilita pro práci s ADF soubory
    Utilita Diskman vytváří ADF soubor v RAM: a následně tento soubor zapisuje do DF0:

    Jak Devcopy, tak i Diskman se při zápisu neptají, zda v DF0: nebo jiné mechanice máte důležitá data, na disk ADF obraz ihned zapíšou, tak pozor, ať nepřijdete o důležitá data.

    ADF obrazy a AmigaOS 3.2

    AmigaOS 3.2 sice nativně neumí vytvářet ze skutečných disket ADF obrazy, ani ADF obrazy na skutečné diskety zapisovat (proto použijte jednu z výše popsaných možností), ale obsahuje příkaz DAControl (v C) a zařízení trackfile.device (v DEVS)​, díky kterým umí připojovat ADF soubory, odpojovat ADF soubory a dokonce i vytvářet nové prázdné ADF soubory. DAControl umí pracovat s obrazy v DD i HD.

    Nejsnazším způsobem připojení ADF souboru do systému je jednoduše na něj dvojkliknout, nic víc.

    ADF AmigaOS 3.2
    Stačí dvojklik a ADF obraz se připojí do systému.

    Pokud to s připojením ADF obrazů přeženete, pro odebrání připojených obrazů amigu restartujte, nebo obrazy odpojte z shellu příkazem

    Code:
    DAControl Eject Unit ADX: (X je pořadové číslo virtuální mechaniky a začíná nulou) nebo
    
    DAControl Eject Unit X (X je taktéž pořadové číslo virtuální mechaniky a taktéž začíná nulou​.
    Eject ADF AmigaOS 3.2
    Příkazem DAControl EJECT Unit DA0: se ADF obraz odpojí ze systému.

    Další možností hromadného odebrání ADF souborů je utilita EjectADF, která označené obrazy odpojí příkazem z menu (nebo zkratkou RAmiga + tečka).

    EjectADF

    Vraťme se však v příkazu DAControl a podívejme se na některé jeho zajímavé parametry:

    Code:
    DAControl Info (zobrazí přehled připojených adf obrazů)
    
    DAControl Load NázevADFObrazu.adf (obraz bude připojený v režimu Read-Only)
    
    DAControl Load NázevADFObrazu.adf Device ADX: (připojení obrazu k virtuální mechanice s číslem X, opět pouze pro čtení)
    
    DAControl Load NázevADFObrazu.adf WRITEPROTECTED=NO (do obrazu bude možné zapisovat)
    
    DAControl Load NázevADFObrazu.adf Device ADX: WRITEPROTECTED=NO (připojení obrazu k virtuální mechanice s číslem X, nyní s možností zápisu)
    
    DAControl Create Label=MojeDisketa RAM:MojeDisketa.adf (Vytvoření prázdného ADF souboru s názvem MojeDisketa)
    
    DAControl Create Label=MojeDisketa RAM:MojeDisketa.adf Bootable (Vytvoření prázdného ADF souboru s názvem MojeDisketa, obraz bude bootovací)
    
    DAControl Create Label=MojeDisketa RAM:MojeDisketa.adf Bootable DiskType=HD (Vytvoření prázdného bootovacího ADF souboru s kapacitou 1,75MB s názvem MojeDisketa)
    
    DAControl Change MojeDisketa.adf Unit 0 (změní připojený obraz v DF0: za obraz MojeDisketa.adf)
    
    DAControl Load MojeDisketa.adf Unit Any (připojí obraz na nejbližší volnou pozici)
    
    DAControl Load MojeDisketa.adf Unit Last (obraz na poslední pozici bude nahrazen obrazem MojeDisketa)
    Pokud budete s tímto příkazem jenom “blbnout” a nebude se vám dařit obraz propojit s virtuální mechanikou, ověřte si příkazem DAControl Info, jestli obraz, který se snažíte připojit, již nemáte připojený k jiné virtuální mechanice. Připojení jednoho obrazu do více virtuálních mechanik samozřejmě nedává smysl a příkaz pak vrací chybu.

    Další možnosti DAControl zjistíte v shellu zadáním příkazu Help DAControl

    Help DAControl AmigOS 3.2

    Zajímavé je, že DAControl a trackfile.device lze nahrát i do staršího systému (např. WB3.1) a tam pak ovládání z shellu funguje stejně.
      Přidávání komentářů není v této časti diskusního fóra bez přihlášení možné, nebo zde nejsou povoleny.

    Nejnovější články

    Sbalit

    • Pixel art: První kroky do lesa
      vytvořil Cyberian
      Poznámka: Všechny GIFy v článku lze rozkliknout pro větší zobrazení. Doporučuji to udělat, zejména u porovnávacích animací – rozdíly v detailech (např. u metody Shannonovy entropie) mohou být na zmenšenině zkreslené nebo rozmazané. Teprve ve větším náhledu vynikne ostrost a jemnost těchto metod. A právě to je důkaz, jak citlivě fungují. Konec konců ve hře budou na celé obrazovce.



      První kroky do lesa


      Amiga mi nedala nic zadarmo. Ale když jí dáš
      ...
      06.06.2025, 15:25:01

    Nové komentáře v článcích

    Sbalit

    • Lasice
      Odpověděl na Pixel art: První kroky do lesa
      vytvořil Lasice
      Les je úpně nádhernej, krásnej...už se do něj chci vydat, tak držím palec do další tvorby
      09.06.2025, 15:04:47
    • rok
      Odpověděl na Pixel art: První kroky do lesa
      vytvořil rok
      nadhera.
      09.06.2025, 15:04:34
    • Commodorista
      Odpověděl na Pixel art: První kroky do lesa
      vytvořil Commodorista
      Parádní článek, velmi netradičně pojatý. Díky.
      09.06.2025, 14:43:52
    • uunek
      Odpověděl na Pixel art: První kroky do lesa
      vytvořil uunek
      To je misty az poeticke .
      09.06.2025, 11:55:05
    • sailor
      Odpověděl na Pixel art: První kroky do lesa
      vytvořil sailor
      Krásný článek. I kdyby to zůstalo jen u těchto obrázků, stálo by to za to. A na trpaslíky se těším.
      09.06.2025, 09:11:45
    • Predseda
      Odpověděl na Pixel art: První kroky do lesa
      vytvořil Predseda
      Já ti do toho odborného elaborátu nechci úplně moc kecat, práci to muselo dát velkou, ale jedna základní věc za mě: ten obrázek, co sis vybral jako pozadí, není pro paralax úplně vhodnej. Když ho budeš posouvat, vznikne ti tam sinusový efekt, protože je uprostřed kopeček a po stranách údolí. To není úplně nejšťastnější, paralaxní pozadí by mělo být pokud možno v rovině. Efekt se bude projevovat tím víc, čím rychleji to budeš posouvat.
      09.06.2025, 07:58:34
    • TherioN
      Odpověděl na Pixel art: První kroky do lesa
      vytvořil TherioN
      To je naprosto vymakaný článok, ďakujem !
      09.06.2025, 07:29:40
    • SampL
      Odpověděl na Pixel art: První kroky do lesa
      vytvořil SampL
      Teda klobouk dolů, pěkná práce!
      09.06.2025, 07:27:04
    • Cyberian
      Pixel art: První kroky do lesa
      vytvořil Cyberian
      Poznámka: Všechny GIFy v článku lze rozkliknout pro větší zobrazení. Doporučuji to udělat, zejména u porovnávacích animací – rozdíly v detailech (např. u metody Shannonovy entropie) mohou být na zmenšenině zkreslené nebo rozmazané. Teprve ve větším náhledu vynikne ostrost a jemnost těchto metod. A právě to je důkaz, jak citlivě fungují. Konec konců ve hře budou na celé obrazovce.



      První kroky do lesa


      Amiga mi nedala nic zadarmo. Ale když jí dáš
      ...
      06.06.2025, 15:25:01
    • Freddy
      Odpověděl na Jak vytvořit vlastní WHDLoad hru
      vytvořil Freddy
      Taky jsem si naivne myslel, ze to bude tak easy, no koukal jsem na dokumentaci k WHDload a skoncil u druheho radku.
      "K tvoření nových slave / instalaček:
      doporučená je 68030+ s MMU k využití všech možností WHDLoad (namakaná mašina je vždycky dobrý výběr pro výrobu software )
      znalost strojového kódu, assembleru, hardware Amigy...
      assembler (optimalizovatelný)
      nějaké další programy se taky hodí (hexaeditor, disassembler...
      19.04.2025, 10:57:17

    Populární tagy v článcích

    Sbalit

    a1200 (8) akce (20) amiga (24) apple (7) artway (7) cybergraphx (5) demoscena (11) dizzy (9) emulace (8) fastata (9) furia (6) hardware (21) internet (7) iomega (6) mac (6) midi (8) morphos (14) navody (10) pfs3 (8) resetkání (5) srazy (14) staraskola (5) vrané (5) winuae (10) zip (7)
    Zpracovávám...
    X