Oznámení

Sbalit
Aktuálně žádná oznámení.

Moderní 10 TB SATA disk v Amize 1200

Sbalit
X
Sbalit
  •  

  • Moderní 10 TB SATA disk v Amize 1200

    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: IronWolf.jpg Počet zobrazení: 2 Velikost: 76,0 KB ID: 145261
    Písičkový disk

    Koupil jsem si tento týden do pc nový disk. Je to Seagate IronWolf 10TB (kód ST10000VN0004). Ve Windows 10 samozřejmě jede správně, ale napadl mě takový hloupý nápad zkusit ho rozjet na amize. Trápil jsem se s tím skoro 4 hodiny, ale nakonec se podařilo.

    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: 7.png Počet zobrazení: 1 Velikost: 3,8 KB ID: 145262
    Dvacetšest 100 GB partitionů na 10 TB disku zabere cca 1/4 kapacity disku.

    Nejdřív jsem si říkal, že ho připojím k emulátoru přes USB SATA redukci, ale pravděpodobně jak je velký, tak ta redukce s tím měla problém a windows ho nedokázaly v USB identifikovat. Tak jsem to připojil natvrdo na SATA řadič. Tady už se windows chytily, ale WinUAE, resp. žádný workbench ho nedokázal korektně načíst. Zkoušel jsem ho připravit ve WB 3.1, OS 3.9 a OS 4.1 a nezadařilo se. HDToolBox i HDInstTools i HDMedia box (v OS4.1) nedokázaly načíst geometrii disku. Buď jsem měl CHS hodnoty na jedičkách, takže velikost disku by byla jen pár kilobajtů, nebo tam byly nějaké úplné nesmysly. Jen HDToolBox ve WB 3.1 ho dokázal identifikovat až do 7,87 GiB. Scsi.device jsem měl patchnutý na verzi 43.45. Kupodivu si neporadilo ani scsi.device 52.5 ve OS4.1.

    Disk jsem připojil k amize tam to bylo stejné, žádný HDToolbox nenačetl korektně geometrii disku.

    Při špatně načtené geometrii disku nemá smysl pokračovat dál, tak co sakra dál, vzdám to?

    Disk jsem připojil k zase k pcčku a načetl geometrii disku ve FreePCAudit (ten soft docela rád používám, rychle zjistí podrobnosti o počítači). Vytáhl jsem si počet cylindrů, hlav a celkový počet bloků. Z toho už jsem si snadno dopočítal velikost sektoru (Blocks per Track) a počet bloků v cylindru.

    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: Seagate10TB.png Počet zobrazení: 1 Velikost: 17,5 KB ID: 145263
    Geometrie disku načtená ve FreePCAudit

    Šup s diskem do amigy, z diskety patchnout scsi.device na verzi 43.45, spustit z diskety Install WB 3.1 a jeho HDToolBox. Do geometrie disku jsem pustil dopočítané hodnoty, nastavil první partition (cca 100 MB – musel jsem si taky dopočítat 100MB/(počet hlav*počet sektorů*velikost bloku).

    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: 6.png Počet zobrazení: 1 Velikost: 3,6 KB ID: 145264
    Dopočítaná geometrie disku

    Po restartu mě mile potěšilo, že se zadařilo, disk byl ve WB 3.1 iniciován a stačilo ho jen naformátovat. Rozbalil jsem na něj zálohu WB3.1, pustil jsem se do ověřování (vše ok) a tvorby dalších partitionů. Začal jsem vytvářet nové, všechny o kapacitě 100GB.

    Vytvořil jsem jich 26 a přestalo mě to bavit. Partition v PFS3 může být velký max. cca 100 GB, vyšší jsem proto nevytvářel. Velikost 100 GB jsem si v cylindrech dopočítal podobně jako při prvním partitionu.

    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: 1.png Počet zobrazení: 1 Velikost: 4,0 KB ID: 145265
    26 partitionů, každý o velikosti 100 GB.

    Partitionů jsem chtěl vytvořit tolik, aby obsadily víc než 2 TB dat, někde jsem četl nějaké podezření na nedostupnost diskového prostoru nad limitem 2 TB, což se nepotvrdilo, tedy netýká se to kombinace scsi.device 43.45 a PFS3.

    Naformátoval jsem první tři a poslední dva partitiony. Quickformátem trval jeden partition 45 vteřin a já nechtěl ztrácet čas formátováním všech.

    Vše jsem ověřil v HDDReportu a Check4GB a zdá se, že je vše v pořádku. Plnit ty partitiony skutečnými daty nebudu a víc to ověřovat taky nebudu.

    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: 5.png Počet zobrazení: 1 Velikost: 2,9 KB ID: 145266
    Pohled na disk z Check4GB utility.

    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: 3.png Počet zobrazení: 1 Velikost: 2,8 KB ID: 145267
    Kontrola v HDDReportu

    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: 4.png Počet zobrazení: 1 Velikost: 4,0 KB ID: 145268
    Podrobnosti o geometrii disku. Je zajímavé, že HDRepport dokáže přečíst jako poslední blok blok 4 294 967 295, což když vynásobíme velikostí bloku (512 bajtů), dosteneme se na 2 TB. HDDReport pravděpodobně nevidí dál, přestože mám scsi.device 43.45 a PFS3.

    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: 2.png Počet zobrazení: 1 Velikost: 4,7 KB ID: 145269
    Takto to vypadá v Directory Opusu.

    Výborná zábava na páteční večer .

    Diskem jsem trápil Amigu 1200 s WB 3.1, jen jsem patchnul scsi.device na verzi 43.45 a jako souborový systém použil PFS3. SATA disk jsem připojil k IDE konektoru amigy přes IDE-SATA redukci Digitus. Obrázky jsou típnuté na skutečné amize, proto to malé rozlišení.

    • DaMi
      #6
      DaMi komentoval
      Editace komentáře
      @noro: To je zajímavá poznámka, ale domnívám se, že by to ani HDToolBox z 3.1.4 nedal. Nedal to ani HDToolBox z OS4.1FE. Musíte to někdo vyzkoušet, já na disku už mám pc data

    • oldrick
      #7
      oldrick komentoval
      Editace komentáře
      Jestli sem se dočet správně, větší jak 100 GB oddíl nejde? Tak to stejně nemáš celých 10TB v systému. Nebo by si musel dojet těch 100GB oddílu do konce velikosti Disku, to by se asi nevešlo na plochu

    • DaMi
      #8
      DaMi komentoval
      Editace komentáře
      2Oldrick: >100GB oddíly jsou v nějaké experimentální verzi PFS3, ale možná se to už změnilo, já se tímto zabýval někdy začátkem roku 2018. A jak by se to nevešlo na plochu jde vidět na 5. obrázku.
    Přidávání komentářů není v této časti diskusního fóra bez přihlášení možné, nebo zde nejsou povoleny.

Nejnovější články

Sbalit

  • Pixel art: První kroky do lesa
    vytvořil Cyberian
    Poznámka: Všechny GIFy v článku lze rozkliknout pro větší zobrazení. Doporučuji to udělat, zejména u porovnávacích animací – rozdíly v detailech (např. u metody Shannonovy entropie) mohou být na zmenšenině zkreslené nebo rozmazané. Teprve ve větším náhledu vynikne ostrost a jemnost těchto metod. A právě to je důkaz, jak citlivě fungují. Konec konců ve hře budou na celé obrazovce.



    První kroky do lesa


    Amiga mi nedala nic zadarmo. Ale když jí dáš
    ...
    06.06.2025, 15:25:01

Nové komentáře v článcích

Sbalit

  • Lasice
    Odpověděl na Pixel art: První kroky do lesa
    vytvořil Lasice
    Les je úpně nádhernej, krásnej...už se do něj chci vydat, tak držím palec do další tvorby
    09.06.2025, 15:04:47
  • rok
    Odpověděl na Pixel art: První kroky do lesa
    vytvořil rok
    nadhera.
    09.06.2025, 15:04:34
  • Commodorista
    Odpověděl na Pixel art: První kroky do lesa
    vytvořil Commodorista
    Parádní článek, velmi netradičně pojatý. Díky.
    09.06.2025, 14:43:52
  • uunek
    Odpověděl na Pixel art: První kroky do lesa
    vytvořil uunek
    To je misty az poeticke .
    09.06.2025, 11:55:05
  • sailor
    Odpověděl na Pixel art: První kroky do lesa
    vytvořil sailor
    Krásný článek. I kdyby to zůstalo jen u těchto obrázků, stálo by to za to. A na trpaslíky se těším.
    09.06.2025, 09:11:45
  • Predseda
    Odpověděl na Pixel art: První kroky do lesa
    vytvořil Predseda
    Já ti do toho odborného elaborátu nechci úplně moc kecat, práci to muselo dát velkou, ale jedna základní věc za mě: ten obrázek, co sis vybral jako pozadí, není pro paralax úplně vhodnej. Když ho budeš posouvat, vznikne ti tam sinusový efekt, protože je uprostřed kopeček a po stranách údolí. To není úplně nejšťastnější, paralaxní pozadí by mělo být pokud možno v rovině. Efekt se bude projevovat tím víc, čím rychleji to budeš posouvat.
    09.06.2025, 07:58:34
  • TherioN
    Odpověděl na Pixel art: První kroky do lesa
    vytvořil TherioN
    To je naprosto vymakaný článok, ďakujem !
    09.06.2025, 07:29:40
  • SampL
    Odpověděl na Pixel art: První kroky do lesa
    vytvořil SampL
    Teda klobouk dolů, pěkná práce!
    09.06.2025, 07:27:04
  • Cyberian
    Pixel art: První kroky do lesa
    vytvořil Cyberian
    Poznámka: Všechny GIFy v článku lze rozkliknout pro větší zobrazení. Doporučuji to udělat, zejména u porovnávacích animací – rozdíly v detailech (např. u metody Shannonovy entropie) mohou být na zmenšenině zkreslené nebo rozmazané. Teprve ve větším náhledu vynikne ostrost a jemnost těchto metod. A právě to je důkaz, jak citlivě fungují. Konec konců ve hře budou na celé obrazovce.



    První kroky do lesa


    Amiga mi nedala nic zadarmo. Ale když jí dáš
    ...
    06.06.2025, 15:25:01
  • Freddy
    Odpověděl na Jak vytvořit vlastní WHDLoad hru
    vytvořil Freddy
    Taky jsem si naivne myslel, ze to bude tak easy, no koukal jsem na dokumentaci k WHDload a skoncil u druheho radku.
    "K tvoření nových slave / instalaček:
    doporučená je 68030+ s MMU k využití všech možností WHDLoad (namakaná mašina je vždycky dobrý výběr pro výrobu software )
    znalost strojového kódu, assembleru, hardware Amigy...
    assembler (optimalizovatelný)
    nějaké další programy se taky hodí (hexaeditor, disassembler...
    19.04.2025, 10:57:17

Populární tagy v článcích

Sbalit

a1200 (8) akce (20) amiga (24) apple (7) artway (7) cybergraphx (5) demoscena (11) dizzy (9) emulace (8) fastata (9) furia (6) hardware (21) internet (7) iomega (6) mac (6) midi (8) morphos (14) navody (10) pfs3 (8) resetkání (5) srazy (14) staraskola (5) vrané (5) winuae (10) zip (7)
Zpracovávám...
X