Oznámení

Sbalit
Aktuálně žádná oznámení.

Složitý příběh hry Furtum Sacrum

Sbalit
X
Sbalit
  •  

  • Složitý příběh hry Furtum Sacrum

    V roce 2016 se objevilo na internetu demo nové point and click adventury, nazvané Furtum Sacrum, což v překladu znamená Svatokrádež. Stál za ní španělský tým Amiga Wave. A tím by to vlastně mohlo skončit, protože tím je řečeno vše.

    Španělská Amiga produkce je totiž velice svérázná a pokud jí něco vystihuje, tak je to to, že žádný španělský amigista nesnese dlouhodobě jiného španělského amigistu a dá se říct, že ani žádného jiného amigistu obecně. Kdo se trochu pohybuje po zahraničních fórech, asi mu nebudou neznámá jména jako Amiten, Edu Arana, Kikems nebo jojo073. Takže to dopadlo jak muselo, tým se rozhádal (v současnosti spolu jeho členové nemluví a navzájem se pomlouvají) a demo zapadlo. Ke stažení je stále zde.

    Bylo mi to docela líto, hra totiž vypadala zajímavě. Jako kulisy posloužil středověký klášter a děj se měl točit kolem vyšetřování nějaké loupeže. Kulisy to byly doslova, demo totiž bylo pojaté jako průvodce po lokacích, kde hlavní postava ukazuje různé členy tvůrčího týmu a představuje jejich práci.
    Promo hry Furtum Sacrum z roku 2016
    Promo hry Furtum Sacrum z roku 2016


    No, nedopadlo to. V červenci 2017 byl projekt zrušen pro tvůrčí neshody (od týmu utekl grafik) ve stádiu rozpracovanosti cca 50 procent.

    Ten grafik se jmenuje José González a je to další velmi kontroverzní Španěl. Na internetech vystupuje pod již zmiňovanou přezdívkou jojo073. Je to velice talentovaný grafik a velice mizerný, ovšem neuvěřitelně plodný (20 her během tří let) tvůrce her. Jednu za druhou chrlí takové perly, jako jsou Brus-Lii, Acorralado, Mini SWAT a tak dále, celé portfolio je vidět zde

    Amiga Games by José A. González (Jojo 073) - Lemon Amiga Game Database

    Dalším jeho znakem je, že je strašlivě ješitný a ještě dalším že neumí anglicky. No a tenhle člověk si oblíbil Backbone. To je herní editor, který umožňuje celkem rychlou a pohodlnou tvorbu her, které mají několik společných vlastností: vysokou hardwarovou náročnost (je to v základu AMOS a aby se to vůbec hýbalo, chce to alespoň A1200, nejlépe s turbínou), velmi špatný scrolling, otřesnou detekci kolizí a jsou na jedno brdo.

    Tomuhle člověkovi se svět původní hry zalíbil a tak v Backbone udělal spin-off, nazvaný Furtum Sacrum: Dark Time. Trochu nudná mlátička, kde rytíř jde na jednu stranu a mečem tluče nepřátele. Mezitím se díky své povaze jojo rozhádal s EAB (v podstatě stejně jako všichni ostatní Španělé), obvinil kdekoho, způsobil že několik lidí úplně opustilo scénu a prásknul za sebou dveřmi. Svoje hry od té doby tvoří de facto do šuplíku – jsou sice freeware (ale můžete si je koupit i v krabičce, za cenu poštovného), ovšem nejdou nikde stáhnout. Pokud si je chcete zahrát, rád Vám je pošle, ale musíte si je vyžádat emailem.

    Furtum Sacrum - Dark Time
    Furtum Sacrum - Dark Time

    No a proč o tom všem píšu... v roce 2017, dokud ještě fungovala Amiga Wave, vyšla krátká adventurka z prostředí Hvězdných válek, nazvaná Retro Wars. Grafiku dělal právě jojo a hra je hezká a i celkem vtipná. Tenkrát lídr týmu Kikems hledal někoho, kdo by mu pomohl s anglickou verzí a toho jsem se ujal. Spolupráce byla sice technicky trochu problematická, ale hra vyšla. Ve stejném enginu a se stejným grafickým stylem měla vyjít i Furtum Sacrum, ale vzhledem k výše popsanému k tomu nedošlo. Ovšem uplynulo pár let a jojo, pro kterého nikdo nechtěl programovat, se rozhodl naučit další herní editor, kterým je GRAC.
    GRAC je prostředí pro tvorbu adventur, napsal ho v 90. letech Edmund Clay a vytvořil v něm několik velmi pěkných her. Pak ho uplodnul na Aminet, včetně zdrojového kódu. I GRAC je v podstatě nadstavba AMOSu, ale protože hry nejsou akční, pomalost u nich nevadí a nemají tudíž pekelné nároky. No a na konci roku 2020 se objevilo hotové Furtum Sacrum ve španělském jazyce, sestavené v GRAC.
    Retro Wars
    Retro Wars


    Jojo má webové stránky ve španělštině, ale protože jedna část pojednává o této hře, tak jsem si to přegůglil a dovtípil jsem se, že hledá někoho pro pomoc s anglickým překladem. A protože už jsem měl jistou zkušenost z Retro Wars, tak jsem se nabídl.

    Dostal jsem k tomu ADF s hrou a textový soubor, kde byly očíslované vypsané fráze ze hry, přeložené ze španělštiny Google translatorem. Udělali jsme první pokus – v txt souboru jsem udělal pár korekcí a poslal mu je zpátky, aby je přebouchal do hry. Ukázalo se to jako velice neefektivní a způsobovalo to víc problémů, než vyřešilo. Takže jsme si volali přes Skype, což bylo velice komické. On neumí anglicky a já neumím španělsky. Takže já mu psal do skypu, on mi sdílel obrazovku, kde měl otevřený google translator a v reálném čase do něj kopíroval svoje a moje texty. Do toho jsme se dorozumívali skřeky. Pak jsme ale objevili, že Skype umí sám o sobě překládat v reálném čase, a to zásadním způsobem změnilo efektivitu komunikace. Každopádně to ale neřešilo zadávání překládaných textů. Navíc mi vysvětlil, že v tom TXT zdaleka nejsou všechny texty, nýbrž asi polovina. Zbytek je hluboko v kódu hry. No, co mi zbývalo – musel jsem si nechat vysvětlit GRAC a začal editovat texty zdrojového kódu přímo v něm.

    Editace popisu v místnosti v GRACu
    Editace popisu v místnosti v GRACu

    Nastala úmorná práce. Veškeré texty se musely projít a 95 procent z nich vyžadovalo jazykovou korekturu. A nešlo zdaleka jen o dialogy, ale také o popisy postav, místností a inventáře. Strávil jsem 47 hodin čistého času jenom editováním textu. Hru bylo nutné nesčetněkrát celou projít a zjistit, jestli na sebe texty správně navazují, jestli nechybí diakritika, zajistit správné zalomení dialogů a tak dále. No a zhruba ve dvou třetinách práce přišlo zjištění, že některé texty, které jsem překládal, ve hře chybějí. Jojo mi vysvětlil, že GRAC je zabugovaný a v jednom okamžiku se prostě posral a část textů přestal brát v potaz. Prostě je ignoruje! GRAC je napsaný v AMOSu, se kterým mám nějaké zkušenosti, takže jsem se samotný editor pokoušel v AMOSu Pro opravit, ale marně. Nezbývalo než existující použité texty přefrázovat, aby hra dávala smysl i bez těch vynechaných. Odhadem chybí asi pět procent textu, který v programu sice je, ale hra ho neukáže. Týká se to hlavně inventáře – například kliknu „Prozkoumat klíč“, a místo aby mi hra řekla, že je to stříbrný klíč a že se hodí k nějakému zámku, napíše jen Nevidím nic zajímavého. Ach jo. Během prací jsme dále zkoumali GRAC, přišli jsme na některé věci, kterými jsme hru vylepšili. Práce s fonty, kurzorem, hudbou, dodělával jsem zóny a podobně.


    Furtum Sacrum
    Furtum Sacrum

    Když byla hra konečně hotová, zbývalo ještě přeložit manuál. Celkově jsem na tom strávil měsíc práce a dělal to po večerech. Odměnou by mi mělo být krabičkové balení „mojí“ hry. Několika lidem jsem řekl na čem pracuju a Ti se mě ptali, proč to rovnou nepřeložím i do češtiny. Výše je popsané, proč to neudělám.

    Jojo ovšem připravuje novou hru, opět adventuru v GRACu. Měla by mít asi poloviční rozsah a já mu opět slíbil pomoc. Tu asi budu překládat i do češtiny a měla by vyjít volně na CD Amiga Future.

    Takže malé shrnutí. Furtum Sacrum je point-n-click adventura ze středověku. Dá se projít asi za dvě až tři hodiny a je zdarma. Pokud byste si jí chtěli zahrát, napište si o ní na jojocreativo@gmail.com, autor je paranoidní a nedává jí k volnému downloadu. Díky bugům v editoru hra není stoprocentní a můžete jí dohnat i do okamžiků, kde Vám bude dávat jiné texty, než by měla. I přesto by se Vám mohla líbit, úsudek nechám na Vás.

    Poznámka pod čarou: na EAB hru překřtili na Fartum Scarum, což by se dalo přeložit jako "Strašlivý Prd"

    Poznámka pod čarou č. 2: když jsem na konec vlákna o hře na EAB přidal poznámku, že hra nakonec po 4 letech vyšla a kde si o ní říct, okamžitě (v řádu minut) na mě zaútočil Kikems z AmigaWave, ať to smažu.
    Naposledy upravil Predseda; 01.03.2021, 08:48:47.
    Přidávání komentářů není v této časti diskusního fóra bez přihlášení možné, nebo zde nejsou povoleny.

Nejnovější články

Sbalit

  • Malé AmigyNG - díl II, Sam440ep
    vytvořil sailor
    Micro A1-C byla posledním ze tří typů NG Amig od firmy Eyetech. Mai Logic, výrobce Northbridgů a OEM motherboardů v roce 2005 zkrachoval, Eyetech tak přišel o hlavního dodavatele a v tomtéž roce skončila i výroba všech AmigOne. Celkem jich prý bylo vyrobeno asi 1500.
    Takže paradoxně v roce 2006, kdy konečně vyšla první plná ne-developerská verze AmigaOS 4.0, se nevyráběl již žádný AmigaOS 4.0 kompatibilní počítač. Navíc začalo období sporů mezi Amiga Inc....
    28.01.2023, 18:39:35
  • Malé AmigyNG - díl I, Micro A1-C
    vytvořil sailor
    Amigy NG jsou většinou klasické rozšiřitelné počítače určené k instalaci do toweru. O některých z nich jsem již psala. Máme ale také NG Amigy malé, s velikostí Mini-ITX či menší.


    Proti větším sourozencům mají sice nevýhodu v malé možnosti rozšíření, ale na druhou stranu většinou nevyžadují složitější konfiguraci a vejdou se do malých skříní.
    Tím že malé AmigyNG jsou malé a nerozšiřitelné, tak o nich samozřejmě není tolik co napsat. Aby...
    18.01.2023, 19:39:50
  • AmigaOne XE - hadwarové přerušení PCI sběrnice
    vytvořil sailor

    AmigaOne XE - hadwarové přerušení PCI sběrnice


    článek je volným pokračováním předchozích dvou dílů o AmigaOne XE:
    AmigaOne XE - snadno a rychle,
    AmigaOne XE - grafické karty AGP a PCIe,
    a pojednává o hardwarových přerušeních v této Amize. Tady už bude více teorie a více techniky. Jelikož jsem systému přerušení PCI v XE moc nerozuměla, musela jsem si to vyhledat a to také najdete zde. A musím říci že je to ve srovnání s dnešním PCIe systémem o dost...
    21.11.2022, 10:56:25
  • Jak nainstalovat AmigaOS 3.5 pro WinUAE
    vytvořil DaMi
    Workbench 3.5, oficiálně nazývaný AmigaOS 3.5, byl vydán společností HAAGE & PARTNER na podzim roku 1999. Přímým předchůdcem tohoto operačního systému byl Workbench 3.1, vydaný mateřskou společností Commodore v roce 1993.


    Operační systém AmigaOS 3.5 byl vydán na cd nosiči a pro nainstalování vyžadoval: ...
    21.10.2022, 18:45:30
  • Jak nainstalovat AmigaOS 3.9 pro WinUAE
    vytvořil DaMi
    Cílem článku je popsat postup zprovoznění operačního systému AmigaOS 3.9 v emulátoru WinUAE. Proč tento systém používat virtualizovaně? Retrofanouškům počítačů amiga přináší používání emulovaného systému výhody jako:
    • vyšší rychlost (emulace na vašem moderním pc je výrazně rychlejší než jakákoli skutečná amiga);
    • ergonomie (virtuální amigu ovládáte moderní klávesnicí a myší, pro zobrazování používáte moderní monitor, nikoli „staré“ crtčko);
    • cena (nemusíte kupovat
    ...
    21.10.2022, 18:44:34
  • Jak nainstalovat AmigaOS 4.1 Final Edition Classic pro WinUAE
    vytvořil DaMi
    Používat AmigaOS 4.1 bylo donedávna výsadou několika málo šťastlivců. Operační systém běžel pouze na hardware, který byl poháněn ppc (PowerPC) procesory. Pro práci v tomto systému si uživatel musel pořídit buď některou z ppc karet do klasických amig (jedná se o akcelerátory CyberStorm PPC a Blizzard PPC), nebo některý z novějších počítačů typu Amiga One, Pegasos, či Samantha. Všechny varianty jsou pro běžného amiga nadšence velkým šáhnutím si do kapsy...
    21.10.2022, 18:43:38

Nové komentáře v článcích

Sbalit

  • sailor
    Odpověděl na Malé AmigyNG - díl II, Sam440ep
    vytvořil sailor
    Sam440ep-flex 733 MHz mám doma. Stroj je to krásný a spolehlivý. Proti Pegasu je samozřejmě pomalejší, ale proti Sam440ep je to již počítač co jde používat stále a ne jen občas. A umí to co Pegasos ne - moderní PCIe karty.

    A koukám, že tu mám nějaké přiložené soubory navíc. Jak se to tam dostalo?
    29.01.2023, 16:22:48
  • Prober (CADA)
    Odpověděl na Malé AmigyNG - díl II, Sam440ep
    vytvořil Prober (CADA)
    Já si kdysi pořídil Sam440ep-flex na 733 MHz a naprostá spokojenost, i cenově. Tři 3xPCI sloty, 2x DDR DIMM. Nakonec jí ale nahradil Pegasos II. Na Efika 5200b jsem zvědavý, tam to omezení musí být daleko větší.
    28.01.2023, 21:12:50
  • sailor
    Malé AmigyNG - díl II, Sam440ep
    vytvořil sailor
    Micro A1-C byla posledním ze tří typů NG Amig od firmy Eyetech. Mai Logic, výrobce Northbridgů a OEM motherboardů v roce 2005 zkrachoval, Eyetech tak přišel o hlavního dodavatele a v tomtéž roce skončila i výroba všech AmigOne. Celkem jich prý bylo vyrobeno asi 1500.
    Takže paradoxně v roce 2006, kdy konečně vyšla první plná ne-developerská verze AmigaOS 4.0, se nevyráběl již žádný AmigaOS 4.0 kompatibilní počítač. Navíc začalo období sporů mezi Amiga Inc....
    28.01.2023, 18:39:35
  • Stano
    Odpověděl na Malé AmigyNG - díl I, Micro A1-C
    vytvořil Stano
    Ďakujem za krásny článok. ITX (prípadne ešte mATX), Mac Mini a pod. sú moje obľúbené formáty. Aj preto mám ešte stále občasné nutkanie nejakú takúto mini-NG Amigu kúpiť Svojho času sa mi naozaj veľmi páčila Sam440ep - a dodnes ma to úplne neprešlo
    25.01.2023, 10:52:23
  • sailor
    Odpověděl na Malé AmigyNG - díl I, Micro A1-C
    vytvořil sailor
    @pavlor
    to jsem ráda že na tom byl někdo ještě hůře
    já jsem sice škrábala ale také jsem hezky kreslila, takže považuji za nespravedlivé že mi obrázky v sešitech tu známku nezlepšily

    Dneska se řekne že dítě je disgrafik a je to vyřešeno. A fakt je, že když chci aby to mě někdo přečetl, píšu tiskacími.
    23.01.2023, 11:23:12
  • pavlor
    Odpověděl na Malé AmigyNG - díl I, Micro A1-C
    vytvořil pavlor
    Perfektní článek! Trojky za úpravu sešitu? To ja dostal hned čtyřku a můj bratr pětku... (někteří učitelé by asi raději měli změnit povolání)
    21.01.2023, 19:16:21
  • trafo
    Odpověděl na Malé AmigyNG - díl I, Micro A1-C
    vytvořil trafo
    Pěkné čtení. Děkuji.
    20.01.2023, 08:51:17
  • sailor
    Odpověděl na Malé AmigyNG - díl I, Micro A1-C
    vytvořil sailor
    Já také nerozšiřitelné počítače nerada.
    No víš s těmi fotkami. Už na prvním stupni jsem mívala trojky za úpravu v sešitě
    Prostě to neumím a hlavně mě to nebaví. Takové dokonalosti v grafice jako máš na stránkách Ty určitě nedosáhnu a raději si hraji s něčím jiným.
    Když něco testuji, semtam to vyfotím mobilem ( obyčejným, malým, aby se mi vešel i do plesové kabelky ) no a když o tom pak píšu, tak vybírám z toho množství...
    19.01.2023, 12:10:05
  • Prober (CADA)
    Odpověděl na Malé AmigyNG - díl I, Micro A1-C
    vytvořil Prober (CADA)
    Právě ta malá možnost rozšíření byla důvod, proč jsem tuto desku nikdy nechtěl. Příště se budu těšit na článek o Sam440ep, tu už jsem doma měl a aspoň zavzpomínám

    Ale vážně by jsi si měla už pořídit nějaký normální foťák a udělat pár kvalitnějších fotek.
    18.01.2023, 21:34:02
  • sailor
    Malé AmigyNG - díl I, Micro A1-C
    vytvořil sailor
    Amigy NG jsou většinou klasické rozšiřitelné počítače určené k instalaci do toweru. O některých z nich jsem již psala. Máme ale také NG Amigy malé, s velikostí Mini-ITX či menší.


    Proti větším sourozencům mají sice nevýhodu v malé možnosti rozšíření, ale na druhou stranu většinou nevyžadují složitější konfiguraci a vejdou se do malých skříní.
    Tím že malé AmigyNG jsou malé a nerozšiřitelné, tak o nich samozřejmě není tolik co napsat. Aby...
    18.01.2023, 19:39:50

Populární tagy v článcích

Sbalit

a500 (4) a1200 (6) akce (7) amiga (16) artway (4) cybergraphx (5) dizzy (9) fastata (9) furia (5) game (4) hardware (8) hra (4) internet (5) iomega (6) joystick (4) midi (8) morphos (14) navody (7) p96 (3) party (3) pfs3 (5) příprava disku (4) srazy (6) winuae (10) zip (7)
Zpracovávám...
X