Oznámení

Sbalit
Aktuálně žádná oznámení.

Raptor l- ow-cost accelerator for A1200

Sbalit
X
 
  • Filtr
  • Čas
  • Zobrazit
Vymazat vše
new posts

    #16
    Nejspíš hloupá otázka, ale prostě mi to už rok vrtá hlavou (co se tak o to zase zajímám):
    Proč je tady taková snaha dělat nějakou 080 variantu MC68k CPU? Co je špatného na tom mít v FPGA základní 68000 nebo 68020 (lepší násobička/dělička, register shift) ale na stovkách MHz a rychlou RAM? Chápu, že 040 a 060 měly v sobě FPU a MMU. Ale byly (jsou) tak důležité? Je v tom právě jen to FPU? Možná je k dispozici i zapojení jádra 68882. Vím, že je tu snaha udělat emulaci 68k pomocí Raspberry (nebo Arduina?).
    Co v tom je? Mají hardcore fanoušci takovou potřebu mít v Amize něco víc než 060? Chtějí posunout její výkon někam výrazně výš? Ale to přece není možné, pokud bude zbytek systému AGA. Chip RAM je brzdou už od poloviny 90tých let. Nemluvě o dalších z dnešního pohledu naprosto zastaralých věcech. Sám jsem si musel udělat jasno, co bych si teď přál za Amigu. V devadesátkách jsem snil o 060. Byla pro mne velmi drahá. Teď je situace v podstatě ještě horší. Mít relativně levnou a hlavně dostupnou náhradu jejího výkonu by pro mne bylo naprosto dostatečné. On ani ten výkon 060 v praxi k ničemu moc není, takže ta cena je naprosto zásadní.

    Komentovat


      #17
      Mně by stačila hodně rychlá A1200. Prostě natolik, abych mohl mít hodně barevný WB v hodně vysokém rozlišení a dalo se s tím normálně (tzn. bez lagů) pracovat. A je mi jedno, jestli to bude na 020 nebo 080.
      "Co tu s tim GVPčkem děláte?" - "Ále... funguje to, tak se to snažíme rozjebat." (DaMi, 2020)

      Komentovat


        #18
        Autorem citovaného textu je Predseda Přejít na původní příspěvek
        Mně by stačila hodně rychlá A1200. Prostě natolik, abych mohl mít hodně barevný WB v hodně vysokém rozlišení a dalo se s tím normálně (tzn. bez lagů) pracovat. A je mi jedno, jestli to bude na 020 nebo 080.
        V tom případě ale potřebuješ i náhradu OCS/ECS/AGA - tedy něco, co pojede přes RTG. A tudíž rozumím, že cesta, kterou se vydalo Appollo s Vampire, je právě pro tebe.

        Komentovat


          #19
          Njn, ale tady už narážím trochu na schizofrenii - je to ještě Amiga nebo není? Pořád si v tom nemůžu udělat jasno.
          "Co tu s tim GVPčkem děláte?" - "Ále... funguje to, tak se to snažíme rozjebat." (DaMi, 2020)

          Komentovat


            #20
            Autorem citovaného textu je Predseda Přejít na původní příspěvek
            Njn, ale tady už narážím trochu na schizofrenii - je to ještě Amiga nebo není? Pořád si v tom nemůžu udělat jasno.
            To si musi kazdy rozhodnout sam. Pro me je Amiga spis OS, nebo dokonce jen zpusob fungovani... na custom chipech nelpim.

            Komentovat


              #21
              Autorem citovaného textu je Defor Přejít na původní příspěvek
              Nejspíš hloupá otázka, ale prostě mi to už rok vrtá hlavou (co se tak o to zase zajímám):
              Proč je tady taková snaha dělat nějakou 080 variantu MC68k CPU? Co je špatného na tom mít v FPGA základní 68000 nebo 68020 (lepší násobička/dělička, register shift) ale na stovkách MHz a rychlou RAM? Chápu, že 040 a 060 měly v sobě FPU a MMU. Ale byly (jsou) tak důležité? Je v tom právě jen to FPU? Možná je k dispozici i zapojení jádra 68882. Vím, že je tu snaha udělat emulaci 68k pomocí Raspberry (nebo Arduina?).
              Co v tom je? Mají hardcore fanoušci takovou potřebu mít v Amize něco víc než 060? Chtějí posunout její výkon někam výrazně výš? Ale to přece není možné, pokud bude zbytek systému AGA. Chip RAM je brzdou už od poloviny 90tých let. Nemluvě o dalších z dnešního pohledu naprosto zastaralých věcech. Sám jsem si musel udělat jasno, co bych si teď přál za Amigu. V devadesátkách jsem snil o 060. Byla pro mne velmi drahá. Teď je situace v podstatě ještě horší. Mít relativně levnou a hlavně dostupnou náhradu jejího výkonu by pro mne bylo naprosto dostatečné. On ani ten výkon 060 v praxi k ničemu moc není, takže ta cena je naprosto zásadní.
              Myslim, ze to nevychazi z pozadavku potencialnich zakazniku, ale z ambici hlavy celeho projektu + presvedceni, ze dokaze udelat neco lepsiho, nez tvurci puvodnich procesoru. Navic je tu snaha tam pridavat dalsi instrukce (aMMX) a pak uz skutecne "musis" zvednout cislovani a 68070 nezni zdaleka tak dobre jako 68080...
              Podle me k te samostatne desce (Vampire V4) mirili uz zatracene dlouho a v podstate tomu uzpusobili cely dalsi vyvoj.

              A jak jsi spravne podotkl, i se superrychlou 68000 budes porad narazet na pomalou chip ram a sbernice.

              Komentovat


                #22
                Autorem citovaného textu je Predseda Přejít na původní příspěvek
                Mně by stačila hodně rychlá A1200. Prostě natolik, abych mohl mít hodně barevný WB v hodně vysokém rozlišení a dalo se s tím normálně (tzn. bez lagů) pracovat. A je mi jedno, jestli to bude na 020 nebo 080.
                A přístup na net a můžu zahodit noťas, protože až mě přestane bavit surfovat, tak si pustím gamesu bez toho že bych musel zapínat Amču.

                Amiga 600, Fúria EC020, Powerbook G4, 1.67GHz, MOS3.15, registrovaný,
                Asus Zenbook Prime UX32VD Xubuntu 20.04

                Komentovat


                  #23
                  Autorem citovaného textu je Defor Přejít na původní příspěvek
                  Nejspíš hloupá otázka, ale prostě mi to už rok vrtá hlavou (co se tak o to zase zajímám):
                  Proč je tady taková snaha dělat nějakou 080 variantu MC68k CPU? Co je špatného na tom mít v FPGA základní 68000 nebo 68020 (lepší násobička/dělička, register shift) ale na stovkách MHz a rychlou RAM? Chápu, že 040 a 060 měly v sobě FPU a MMU. Ale byly (jsou) tak důležité? Je v tom právě jen to FPU? Možná je k dispozici i zapojení jádra 68882. Vím, že je tu snaha udělat emulaci 68k pomocí Raspberry (nebo Arduina?).
                  Problém je to i technický, v FPGA neuděláš jádro které poběží na 700MHz při složitosti 020. Tedy některé FPGA čipy by to zvládly, ale nedoplatíš se. Je účelnější udělat nové a výkonější na 200MHz.
                  Minimig 4MB/ARM ; FPGA Arcade ; Amiga 500 ; Amiga 2000 ; Amiga 1200 ; AOS 4.1 FE -> WinUAE

                  Komentovat


                    #24
                    Pro mne je Amiga právě ten HW. A Vampire držím palce. Klidně ať to posunou na hranici, kam to až jde. Nicméně tyhle levnější turbíny s výkonem Vampíru můžou Vampíru zlomit vaz? Protože pak se jich neprodá dostatečné množství?
                    Naposledy upravil Lisiak4; 27.04.2021, 14:26:09.
                    Amiga - PMD 85

                    Komentovat


                      #25
                      Autorem citovaného textu je Lisiak4 Přejít na původní příspěvek
                      Pro mne je Amiga právě ten HW. A Vampire držím palce. Klidně ať to posunou na hranici, kam to až jde. Nicméně tyhle levnější turbíny s výkonem Vampíru můžou Vampíru zlomit vaz? Protože pak se jich neprodá dostatečné množství?
                      Apollo tím vyvinul v zasade tieto 3 veci:
                      - Jadro 68080 + FastRAM. Toto sa vyvija a je uplne rovnake pre vsetky doteraz vydane produkty - Vampire 500V2, V600, V1200, aj V4. A bude uplne rovnake aj pre RAPTORA.
                      Ak nemas potrebu riesit cokolvek dalsie, tak si do svojej A500, A600, A1200 ziskal sakra dobru turbínu so super novym CPU, ktore dokaze vykonat vsetky instrukcie celej Motorolackej 68x rady (000, 020, 030, 040, 060, 881, 882). A nepotrebuje na to nijake barlicky typu 680x0.library a kadejake SetPatch. 68080 je nakompatibilnejsi CPU radu 680xx, aky bol kedy vytvoreny. A pridali don AMMX instrukcie, vdaka ktorym optimalizovany software pobezi rychlejsie. Presne to iste predsta robila aj Motorola, ked uz do 020/030 pridala instrukcie, ktore 000 nemal. A Motorola spravila pruser, ked v 040 a 060 vynechala instrukcie, ktore boli v 020 a 882.
                      Raptor mieri na uzivatelov, ktorym staci ich Amiga chipset a chcu mat najrychlejsi dostupny procesor a dostatok FASTRAM. A nech uz definitivne skonci debata o tom, ci FPGA je emulacia alebo nie. FPGA nie je emulacia. Je to plnokrvny hardwarovy procesor. Presne takto sa vyvijaju aj dnesne moderne CPU ARM, Intel, AMD.... Ich hardwarovy navrh sa spravi vo FPGA a ked je navrh hotovy a otestovany, spravi sa z neho finalny ASIC procesor. FPGA dava vyvojarom moznost robit zmeny za chodu, ASIC da vyvojarom potom moznost optimalizovat taktovacie frekvencie smerom hore.
                      Uvedenim Raptora pre A1200 na trh ale Apollo tím vypali rybnik predovsetkym Jensovi, lebo jeho ACA karty stratia zmysel. Neprinasaju totiz vobec nic ine, ako CPU + RAM, a to CPU je ovela pomalsie, ako 68080 v Raptorovi. A pre Apollo tim je tento ktok uplne logicky, vyuzili svoje vlastne knowhow a pripravili klasicku turbinu s vyuzitim toho, co uz maju. Ak sa im podari nastavit Raptorovi rozumnu cenu (ja osobne by som nesiel cez 200€) a sucasne znizit naklady na vyrobu pouzitim mensieho a lacnejsieho FPGA cipu, tak vyhrali.


                      - RTG..... vytvorili truecolor graficku kartu, ake sme tu mali v podobe Zorro kariet pre A2000/3000/4000, alebo na Blizzardoch (BVision). A opät sa im podarila spravit najrychlejsia RTG, aku sme kedy pre Amigu mali. Moznosti RTG su opät rovnake pre Vampire V500/V600/V1200. Pokial majitelia V1200 nevyuzivaju vobec RTG, budu na tom rovnako ako majitelia RAPTORA, akurat zaplatia viac €€€.
                      Mna osobne trochu mrzi, ze naznaceny vyvoj noveho softwaru mieri prevazne na original Amiga cipset, a nie na vyuzitie RTG. Apollo tím naznacil, ze k svojej RTG pridaju do hardwaru nejake zakladne 3D, ale tu uz budu silne obmedzeni velkostou FPGA ktore zvolili. Podstatne podla mna je, aby CPU+RTG cast bola totozna vo vsetkych produktoch V500/600/1200, inak sa nebude dat pisat kompatibilny software vyuzitelny na vsetkych amigach.


                      -V4 - uplne novy hardware, v duchu toho, co chcel Commodore spravit ako AAA cipset.
                      Hoci sa Apollo tim snazi vytvorit AGA cipset v FPGA a urobit tak V4 kompatibilny s doterajsimi OCS/ECS/AGA amigami, V4 je predovsetkym NextGen amiga. Spajaju povodny cipset AGA, vyznamne ho rozsiruju - SuperAGA, a pridali aj RTG chunky mody. Vyvojari sa uz chytili mozností SuperAGA a tymto smerom podla mna V4 pojde. Sucasne je to ale aj rozlucka s kompatibilitou smerom k legacy amigam.


                      Mne je sympaticke na Apollo tíme, ze sa drzia ich motto "Revive Amiga". Vyvinuli hardware pre vsetky masovo rozsirene legacy amigy (okrem 3k, 4k) a vyvijaju k nemu aj vlastny OpenSource Apollo OS.
                      A nech mi je akokolvek sympaticka snaha vyvojarov WARP 1260 - je to pekny kus HW, ale cele im to skape na nedostatku 68060. Poculi ste, ako najnovsie nazyvaju 68060 ? - Unobtainium
                      A1200, Vampire V1200, Blizzard 1230-IV/50Mhz + FPU + 64MB RAM, CF 16GB, IndyAGA MKII, PCMCIA WiFi, 27" LCD

                      Komentovat


                        #26
                        Treba 68080 nema s nicim kompatibilni MMU, takze software, ktery ke svemu behu MMU vyzaduje proste nepobezi.

                        A taky nevim, nakolik byl pruser vypusteni nekterych instrukci pri navrhu 040 potazmo 060. Co se tyce cpu tak velka cast odstranenych instrukci se tykala rozhrani pro externi coprocesor FPU/MMU, ktery 040/060 nepotrebovala. A co se tyce FPU, tak byly odstraneny nektere komplexnejsi funkce, udava se ze proto aby se to veslo do jednoho cipu, cimz se FPU zjednodusilo a vyrazne zrychlilo. Ty chybejici funkce nebyl problem dodelat v softwaru.


                        Komentovat


                          #27
                          MMU som vyuzil len raz, ked som mal v B1230 len 4MB SIMM a potreboval som v Lightwave vyrenderovat nieco s vela texturami. VMM vytvorila na disku 32MB virtualnu pamät... slo to pomaly, ale bolo to relativne stabilne a render sa dokoncil. No a k comu dalsiemu sa MMU na Amige vyuzilo ? Ten jeden driver pre Shapeshifter ? V kazdpm pripade pokladam za benefit, ze 68080 ma vsetky instrukcie, aj tie co MC vypustili a nie je potrebne ich emulovat softwarovo (a pomaly).
                          Este mi napadla jedna vec... mozno sa nejaky vyvojar chyti a spravi do CPU socketu na WAPR1260 reimplementaciu 680x0 v FPGA.... Boboo, necitis sa na to ?
                          A1200, Vampire V1200, Blizzard 1230-IV/50Mhz + FPU + 64MB RAM, CF 16GB, IndyAGA MKII, PCMCIA WiFi, 27" LCD

                          Komentovat


                            #28
                            Mam puvodni zakoureny Vampire 600-V2 od Majsty, ktereho jsem podporil v dobe vzniku na AmiBay, noo a tak nejak stacilo

                            Vamp/Apollo je paradni napad, velmi dobry hardware, ale management projektu/jeho smerovani to podle mne trosku zabiji.
                            Ty snahy o roszireni instrukcni sady nebo pridani 3D akcelerace jsou dle mne nejmarkantnejsi "slepe cesty" - vyjma par demacu, kde nic tu nic.

                            Kdyby radeji udelali 100% (1:1) emulaci 030, 040, 060 core nebo rovnou dropin replacement.

                            Z Pi-stormu respektive Buffy maji asi krapet tezkou hlavu.

                            Komentovat


                              #29
                              Autorem citovaného textu je rok Přejít na původní příspěvek
                              MMU som vyuzil len raz, ked som mal v B1230 len 4MB SIMM a potreboval som v Lightwave vyrenderovat nieco s vela texturami. VMM vytvorila na disku 32MB virtualnu pamät... slo to pomaly, ale bolo to relativne stabilne a render sa dokoncil. No a k comu dalsiemu sa MMU na Amige vyuzilo ? Ten jeden driver pre Shapeshifter ? V kazdpm pripade pokladam za benefit, ze 68080 ma vsetky instrukcie, aj tie co MC vypustili a nie je potrebne ich emulovat softwarovo (a pomaly).
                              Este mi napadla jedna vec... mozno sa nejaky vyvojar chyti a spravi do CPU socketu na WAPR1260 reimplementaciu 680x0 v FPGA.... Boboo, necitis sa na to ?
                              MMU je dobre treba pro debugovani (Enforcer, APurify, GuardianAngle) nebo pri hledani chyb ve WHDL hrach. Stejne tak MMU pouzivaji nektere softkickery (ano, ne vsechny zdaleka mmu potrebuji) nebo programy pro predelani rom do fast...
                              Stejne tak vsechny linux distra a bsd pro Amigu MMU vyzaduji.
                              Ze jsi to Ty pouzil jen jednou neni argument.

                              Komentovat


                                #30
                                Autorem citovaného textu je ExiE Přejít na původní příspěvek
                                MMU je dobre treba pro debugovani (Enforcer, APurify, GuardianAngle) nebo pri hledani chyb ve WHDL hrach. Stejne tak MMU pouzivaji nektere softkickery (ano, ne vsechny zdaleka mmu potrebuji) nebo programy pro predelani rom do fast...
                                Stejne tak vsechny linux distra a bsd pro Amigu MMU vyzaduji.
                                Ze jsi to Ty pouzil jen jednou neni argument.
                                Určitě, ale z toho co jsi vyjmenoval mi vychází, že ani já bych to ani jednou nepoužil.
                                "Co tu s tim GVPčkem děláte?" - "Ále... funguje to, tak se to snažíme rozjebat." (DaMi, 2020)

                                Komentovat

                                Zpracovávám...
                                X