Oznámení

Sbalit
Aktuálně žádná oznámení.

Zeewolf 1 a 2

Sbalit
X
Sbalit
  •  

  • Zeewolf 1 a 2

    Stejně jako minule jsem vám povídal o dvojici na sebe navazujících pokračování Starglidera, i tentokrát to bude taková dvojrecenze. Připomeneme si hru kontroverzní, kterou jedni milují a druzí nad ní naopak ohrnují nos. Původně jsem myslel, že bych to mohl pojmout komplexněji a srovnat různé podobné hry s vrtulníčky v hlavní roli (Desert Strike, Seek and Destroy apod.). ale zabránila mi v tom vrozená lenost, proto vám to musí stačit takhle.

    Dvojice Zeewolfů se od sebe moc neliší, v podstatě druhý díl by klidně mohl být datadiskem prvního. Technicky jsou úplně stejné, rozdíl je pouze v několika detailech. Takže budu popisovat vlastně oba najednou.

    Zeewolf

    Jak jsem již prozradil, v hlavní roli je helikopotvora smyšleného typu s názvem Zeewolf. Je to stroj bitevní, v nějakém fiktivním konfliktu v budoucnosti. Nebojuje za nějakou konkrétní armádu, ale je v soukromých rukou nejmenované společnosti, která se snaží ochraňovat svět. Protivníkem je jiná banda, která si říká Ecliptico corporation a které velí generál Benway. Je to napůl teroristická organizace, která má celkem slušnou armádu a chce asi ovládnout svět nebo co. No prostě nuda jako řemen, co se story týká. Co je zajímavé - obě hry mají stejný manuál, jenom s jinou protipirátskou ochranou. To ještě podtrhuje můj názor, že je dvojka spíš datadisk. No ale na to se u stříleček naštěstí moc nehraje. Hlavní je hratelnost a ta je u Zeewolfů podle mýho velká.

    Zeewolf
    Potyčka se dvěma nepřátelskými Pelicany

    Joystickem (nebo myší – pro skutečné masochisty) ovládáme malý vektorový vrtulník, který je vždycky uprostřed obrazu. Kolem se posunuje vektorová krajina. Ta je složená ze samých čtverců, které mají různý sklon a vytvářejí tak model plastického povrchu. Aby to vypadalo hodnověrněji, jsou různě zabarvené, takže když nad tím vším letíte a vidíte to v pohybu, skutečně to pěkně vykresluje iluzi barevné krajiny. V tom všem stojí stromy a budovy. Zeewolf sám je podřízen určitým fyzikálním zákonům, takže když třeba vezmete za joystick pořádně zprudka a vrtulník naklopíte v přímém letu, začne pomalu klesat, dokud trochu neuberete a hlavní rotor nevyrovná výšku. Ovládání se těžko popisuje, ale když si to vyzkoušíte, skutečně máte pocit ovládání vrtulníku. O udržování výšky se nemusíte moc starat, když pustíte joy, vrtulník zpomalí a sám si výšku srovná (výška ve visu je tudíž de facto konstantní). Kromě základních čtyř směrů joysticku (a fire) se musíte starat už jenom o tři klávesy – jednou se mění zbraně, jednou se přistává/vzlétá a jednou se sbírá/odhazuje náklad (o tom později). Takže to by bylo k našemu stroji. Ještě výzbroj – k dispozici máme kanón, neřízené a řízené střely, přičemž všeho unese zeewolf jenom omezený počet.

    Zeewolf
    Transport podvěšeného tanku Bufallo

    A pak je tu Ecliptico, neboli naši nepřátelé. Armáda protivníka se skládá z pěkného množství pozemních, létajících, plovoucích a fixních jednotek. Utkáme se tak s tanky, AA vozidly, vrtulníky, letadly, motorovými čluny i bitevními fregatami, po krku nám půjdou protiletadlové baterie i rakety země-vzduch, pobřežní protiinvazní instalace a spousta dalších šmejdů, navíc ještě podpořená radary a rušičkami našeho vlastního vybavení. Cílem prvních misí bývá zničit nějaké množství (neboli všechny) určitých jednotek. Později je úkolem naopak najít a zachránit dané množství našich lidí a donést je na předem určené místo (základna nebo loď). No a pak přibudou vyložené lahůdky, jako eskortovat transportní stroje, nebo podpora vlastních úderných sil v útoku na nepřítele. Také jsou tu mise speciální, kde musíte lokalizovat nějaký stroj, zapřáhnout ho jako náklad pod zeewolfa a transportovat ho na vlastní základnu. Ve druhém díle se rozmanitost misí ještě zvětšuje, protože kromě nových cílů (jedna z misí je třeba zničit skleník, kde ecliptico vyvíjí biologické zbraně, nebo jaderný reaktor) je navíc ještě možnost nosit vlastní jednotky na bojiště, kde se samy vrhnou na nepřítele, nebo dokonce jednotky ovládat. V praxi to probíhá tak, že se svým vrtulníkem přistaneme u dálkového ovládače, kterým aktivujeme příslušný stroj (může to být stíhačka, tank, vrtulník nebo torpédový člun) a na dálku ho řídíme, přičemž využíváme jeho zbraní a schopností. Krom toho, že si zabojujeme i s něčím jiným než jenom s vlastním zeewolfem to má i tu výhodu, že nám to ušetří munici a palivo v našem primárním bitevníku. Když už o tom mluvím – munice a palivo nám během mise ubývá. Můžeme sice doplňovat, ale ani zásoby v doplňovačkách nejsou nekonečné. A navíc - náboje do kanónu a palivo jsou zadarmo, ale rakety musíme kupovat za body, které zase získáváme za zničené nepřátele. Opravy se pak dějí výlučně na základně, kde nám vymění trochu shieldu za zachráněného spojence.

    Zeewolf
    Scény z dvojky: při transportu stíhačky Kestrel Zeewolf odvrací útok fregaty.

    Zeewolf
    Základna na ropné plošině.

    Tak jsem popsal, o co ve hře jde a asi bych měl ještě něco dalšího říct k technickému zpracování. Jak už jsem předeslal, hra je vektorová, takže čím nabušenější Amiga, tím lépe. Sice se to hýbe i na pětikuli a nad mořem i celkem svižně, ale jak přiletíme nad pevninu, nebo začneme střílet, už se to dost cuká. Takže A1200 to vážně chce. Grafika je to, co Zeewolfům mnozí vytýkají, ale mně osobně se moc líbí. Na screenshotech to sice vypadá pěkně hnusně, ale teprve až pohyb tomu dává tu správnou iluzi letu. Zvuky jsou výborné. Hudba je jenom na začátku, konci a mezi levely, ale – zvláště ve druhém dílu – nadprůměrná (to bychom asi nečekali, když jí napsal Alister Brimble, že). Ovládání chce chvilku praxe, ale jak si jednou zvyknete, je radost to hrát.

    Zeewolf
    v tomhle bunkru by mohli být nějací lidičkové.

    Zeewolf
    souboj s nepřátelským klonem Zeewolfa

    Vyvstává otázka, jestli vám zeewolfy doporučit nebo nedoporučit: no tak napůl. Určitě, když to budete chtít zkusit, sáhněte rovnou po dvojce. I když na pohled vypadá stejně, je mnohem lepší. Krajina se mění, můžete zničit naprosto všechno, včetně stromů a budov, o ovládání dalších jednotek jsem se zmiňoval a i mise jsou rozmanitější a navíc spojené celkem pěkným politickým příběhem, plným zrádců a špionů. Jednička je proti tomu dost chudá a asi si jí zahrajete pak jenom pro doplnění zážitku z celku.

    Virus
    Hra Virus

    Ještě bych chtěl na závěr jednu takovou věc: Zeewolf je opravdu až neuvěřitelně nápadně podobný starší hře Virus od génia jménem David Braben. I když obě hry mají rozdílný námět, na pohled jsou téměř identické. Skutečně nevím, jestli je to náhoda, inspirace nebo Binary Asylum koupili od Brabena kód, ale hry vypadají jak trojčátka.

    A kde si to zahrát... oba díly jsou např. v killergorilově WHD Load packu, nebo ADFka na PlanetEmu.
    Naposledy upravil Predseda; 02.03.2023, 00:51:34.
      Přidávání komentářů není v této časti diskusního fóra bez přihlášení možné, nebo zde nejsou povoleny.

    Nejnovější články

    Sbalit

    Obsah nebyl nalezen.

    Nové komentáře v článcích

    Sbalit

    • Lasice
      Odpověděl na Pixel art: První kroky do lesa
      vytvořil Lasice
      Les je úpně nádhernej, krásnej...už se do něj chci vydat, tak držím palec do další tvorby
      09.06.2025, 15:04:47
    • rok
      Odpověděl na Pixel art: První kroky do lesa
      vytvořil rok
      nadhera.
      09.06.2025, 15:04:34
    • Commodorista
      Odpověděl na Pixel art: První kroky do lesa
      vytvořil Commodorista
      Parádní článek, velmi netradičně pojatý. Díky.
      09.06.2025, 14:43:52
    • uunek
      Odpověděl na Pixel art: První kroky do lesa
      vytvořil uunek
      To je misty az poeticke .
      09.06.2025, 11:55:05
    • sailor
      Odpověděl na Pixel art: První kroky do lesa
      vytvořil sailor
      Krásný článek. I kdyby to zůstalo jen u těchto obrázků, stálo by to za to. A na trpaslíky se těším.
      09.06.2025, 09:11:45
    • Predseda
      Odpověděl na Pixel art: První kroky do lesa
      vytvořil Predseda
      Já ti do toho odborného elaborátu nechci úplně moc kecat, práci to muselo dát velkou, ale jedna základní věc za mě: ten obrázek, co sis vybral jako pozadí, není pro paralax úplně vhodnej. Když ho budeš posouvat, vznikne ti tam sinusový efekt, protože je uprostřed kopeček a po stranách údolí. To není úplně nejšťastnější, paralaxní pozadí by mělo být pokud možno v rovině. Efekt se bude projevovat tím víc, čím rychleji to budeš posouvat.
      09.06.2025, 07:58:34
    • TherioN
      Odpověděl na Pixel art: První kroky do lesa
      vytvořil TherioN
      To je naprosto vymakaný článok, ďakujem !
      09.06.2025, 07:29:40
    • SampL
      Odpověděl na Pixel art: První kroky do lesa
      vytvořil SampL
      Teda klobouk dolů, pěkná práce!
      09.06.2025, 07:27:04
    • Cyberian
      Pixel art: První kroky do lesa
      vytvořil Cyberian
      Poznámka: Všechny GIFy v článku lze rozkliknout pro větší zobrazení. Doporučuji to udělat, zejména u porovnávacích animací – rozdíly v detailech (např. u metody Shannonovy entropie) mohou být na zmenšenině zkreslené nebo rozmazané. Teprve ve větším náhledu vynikne ostrost a jemnost těchto metod. A právě to je důkaz, jak citlivě fungují. Konec konců ve hře budou na celé obrazovce.



      První kroky do lesa


      Amiga mi nedala nic zadarmo. Ale když jí dáš
      ...
      06.06.2025, 15:25:01
    • Freddy
      Odpověděl na Jak vytvořit vlastní WHDLoad hru
      vytvořil Freddy
      Taky jsem si naivne myslel, ze to bude tak easy, no koukal jsem na dokumentaci k WHDload a skoncil u druheho radku.
      "K tvoření nových slave / instalaček:
      doporučená je 68030+ s MMU k využití všech možností WHDLoad (namakaná mašina je vždycky dobrý výběr pro výrobu software )
      znalost strojového kódu, assembleru, hardware Amigy...
      assembler (optimalizovatelný)
      nějaké další programy se taky hodí (hexaeditor, disassembler...
      19.04.2025, 10:57:17

    Populární tagy v článcích

    Sbalit

    a500 (5) a1200 (8) akce (20) amiga (24) apple (7) artway (7) cybergraphx (5) demoscena (11) dizzy (9) emulace (8) fastata (9) furia (6) hardware (21) internet (7) iomega (6) mac (6) midi (8) morphos (14) navody (10) pfs3 (8) resetkání (5) srazy (14) staraskola (5) winuae (10) zip (7)
    Zpracovávám...
    X