Oznámení

Sbalit
Aktuálně žádná oznámení.

Amiga na Macu, část 2. - operační systém Workbench

Sbalit
X
Sbalit
  •  

  • Amiga na Macu, část 2. - operační systém Workbench

    V prvním díle emulace Amigy na Macu jsme se seznámili s jednoduchým spouštěním her z virtuální floppy mechaniky. Dost her lze nainstalovat pod operační systém, takže odpadá “otrava” neustále měnit image disket ve virtuálních mechanikách.

    Dnes si vytvoříme diskový oddíl, nainstalujeme pod něj operační systém a nějakou hru. Spusťte Hi-Toro, můžete otevřít konfigurační soubor z minula, kde už máme nastaveny velikosti pamětí. Zkontrolujte si, zda máte nastavenou cestu k ROM souboru (nejlépe kickstart 3.0 či 3.1). Dále se přepneme do záložky HDD a zvolíme Make Hard File. Prozatím nám postačí řekněme 100MB, čistá instalace operačního systému zabíra zhruba 4MB. Nastavte velikost diskového oddílu a stiskněte Select, pojmenujte si soubor a nastavte cestu k jeho uložení a potvrďte Make (obr.1). Disk se Vám automaticky připojí (obr.2).

    Klikni pro plné zobrazení obrázku

Jméno: 2_01.jpg
Počet zobrazení: 198
Velikost: 19,8 KB
ID: 164161
    obr. 1

    Klikni pro plné zobrazení obrázku

Jméno: 2_02.jpg
Počet zobrazení: 32
Velikost: 14,5 KB
ID: 164162
    obr. 2

    Teď se přepneme do záložky Floppies, u mechanik DF1 až DF3 nastavte místo Off volbu DD (obr.3) a protože jste si odminula určitě na internetu našli diskové obrazy operačního systému, nahážeme první 4 diskety do mechanik. Pozor, do mechaniky DF0: musíte dát obraz Install.adf! Nyní můžeme uložit konfiguraci emulátoru a spustit emulaci dole vlevo přes OK.

    Klikni pro plné zobrazení obrázku

Jméno: 2_03.jpg
Počet zobrazení: 31
Velikost: 18,4 KB
ID: 164163
    obr. 3

    Otevře se obrazovka E-UAE a skoro minutu bude černá, nepropadejme panice, načítá se systém z disket. Po načtení si vybereme ikonku disku DH0:NDOS (náš emulovaný 100MB disk) a zformátujeme jej. Na horní liště klikněte pravým tlačítkem a z nabídky vyberte Icons / Format. Doporučuji přejmenovat disk na DH0: a zaškrtnout souborový systém Fast File System a pak už jen Quick Format. Resetujeme emulaci přes control+command+command a teď už nic nebrání v tom nainstalovat OS z diskety Install (Install/Install/English).
    Klikni pro plné zobrazení obrázku

Jméno: 2_04.jpg
Počet zobrazení: 31
Velikost: 33,5 KB
ID: 164164
    obr. 4

    Instalační proces není nijak složitý (obr.4), systém si občas vyžádá jinou disketu, kterou nemá připojenou (F11 + F1 až F4 vám otevře dialog na výměnu diskety). Přehoďte potřebnou disketu a v systému nic nepotvrzujte, je totiž inteligent a provede aktualizaci a instalaci si zas rozjede sám. Když pomineme dlouhou přístupovou dobu z disket, instalace je vcelku příjemný proces. Po dokončení instalace chce systém restart. Odpojíme mu image systémových disket, uložíme si konfiguraci v Hi-Toro a můžeme spustit emulaci nainstalovaného systému.

    Teď se ještě podíváme na instalaci her. Stáhněte si tři diskety hry Virocop. Soubory si rozbalíme ze zipu, spustíme nejdříve emulaci systému a po nastartování Workbenche si otevřeme dialogové okno s virtuální mechanikou a připojíme první disketu (obr.5). V případě, že bychom přiřadili diskety do virtuálních mechanik před startem emulace by nám nejprve nabootovala hra a ne systém.

    Klikni pro plné zobrazení obrázku

Jméno: 2_05.jpg
Počet zobrazení: 31
Velikost: 44,0 KB
ID: 164165
    obr. 5

    Je potřeba něco dalšího k instalaci her dodávat?

    Můžete se pokusit nainstalovat další hry. Dejte si však pozor, někdy bývá ukrytý instalátor na poslední nebo předposlední disketě. Bohužel spousta starších her nepodporovala instalaci na pevný disk a šlo si je zahrát pouze z disket. Toto se z měnilo zhruba v roce 1997, kdy se objevila utilita WHDLoad, která umožňuje instalaci nedosových her na pevný disk. O té si ale povíme až příště a také se podíváme na to, jak si systém trochu vyšperkovat.​
      Přidávání komentářů není v této časti diskusního fóra bez přihlášení možné, nebo zde nejsou povoleny.

    Nejnovější články

    Sbalit

    • Pixel art: První kroky do lesa
      vytvořil Cyberian
      Poznámka: Všechny GIFy v článku lze rozkliknout pro větší zobrazení. Doporučuji to udělat, zejména u porovnávacích animací – rozdíly v detailech (např. u metody Shannonovy entropie) mohou být na zmenšenině zkreslené nebo rozmazané. Teprve ve větším náhledu vynikne ostrost a jemnost těchto metod. A právě to je důkaz, jak citlivě fungují. Konec konců ve hře budou na celé obrazovce.



      První kroky do lesa


      Amiga mi nedala nic zadarmo. Ale když jí dáš
      ...
      06.06.2025, 15:25:01

    Nové komentáře v článcích

    Sbalit

    • Lasice
      Odpověděl na Pixel art: První kroky do lesa
      vytvořil Lasice
      Les je úpně nádhernej, krásnej...už se do něj chci vydat, tak držím palec do další tvorby
      09.06.2025, 15:04:47
    • rok
      Odpověděl na Pixel art: První kroky do lesa
      vytvořil rok
      nadhera.
      09.06.2025, 15:04:34
    • Commodorista
      Odpověděl na Pixel art: První kroky do lesa
      vytvořil Commodorista
      Parádní článek, velmi netradičně pojatý. Díky.
      09.06.2025, 14:43:52
    • uunek
      Odpověděl na Pixel art: První kroky do lesa
      vytvořil uunek
      To je misty az poeticke .
      09.06.2025, 11:55:05
    • sailor
      Odpověděl na Pixel art: První kroky do lesa
      vytvořil sailor
      Krásný článek. I kdyby to zůstalo jen u těchto obrázků, stálo by to za to. A na trpaslíky se těším.
      09.06.2025, 09:11:45
    • Predseda
      Odpověděl na Pixel art: První kroky do lesa
      vytvořil Predseda
      Já ti do toho odborného elaborátu nechci úplně moc kecat, práci to muselo dát velkou, ale jedna základní věc za mě: ten obrázek, co sis vybral jako pozadí, není pro paralax úplně vhodnej. Když ho budeš posouvat, vznikne ti tam sinusový efekt, protože je uprostřed kopeček a po stranách údolí. To není úplně nejšťastnější, paralaxní pozadí by mělo být pokud možno v rovině. Efekt se bude projevovat tím víc, čím rychleji to budeš posouvat.
      09.06.2025, 07:58:34
    • TherioN
      Odpověděl na Pixel art: První kroky do lesa
      vytvořil TherioN
      To je naprosto vymakaný článok, ďakujem !
      09.06.2025, 07:29:40
    • SampL
      Odpověděl na Pixel art: První kroky do lesa
      vytvořil SampL
      Teda klobouk dolů, pěkná práce!
      09.06.2025, 07:27:04
    • Cyberian
      Pixel art: První kroky do lesa
      vytvořil Cyberian
      Poznámka: Všechny GIFy v článku lze rozkliknout pro větší zobrazení. Doporučuji to udělat, zejména u porovnávacích animací – rozdíly v detailech (např. u metody Shannonovy entropie) mohou být na zmenšenině zkreslené nebo rozmazané. Teprve ve větším náhledu vynikne ostrost a jemnost těchto metod. A právě to je důkaz, jak citlivě fungují. Konec konců ve hře budou na celé obrazovce.



      První kroky do lesa


      Amiga mi nedala nic zadarmo. Ale když jí dáš
      ...
      06.06.2025, 15:25:01
    • Freddy
      Odpověděl na Jak vytvořit vlastní WHDLoad hru
      vytvořil Freddy
      Taky jsem si naivne myslel, ze to bude tak easy, no koukal jsem na dokumentaci k WHDload a skoncil u druheho radku.
      "K tvoření nových slave / instalaček:
      doporučená je 68030+ s MMU k využití všech možností WHDLoad (namakaná mašina je vždycky dobrý výběr pro výrobu software )
      znalost strojového kódu, assembleru, hardware Amigy...
      assembler (optimalizovatelný)
      nějaké další programy se taky hodí (hexaeditor, disassembler...
      19.04.2025, 10:57:17

    Populární tagy v článcích

    Sbalit

    a1200 (8) akce (20) amiga (24) apple (7) artway (7) cybergraphx (5) demoscena (11) dizzy (9) emulace (8) fastata (9) furia (6) hardware (21) internet (7) iomega (6) mac (6) midi (8) morphos (14) navody (10) pfs3 (8) resetkání (5) srazy (14) staraskola (5) vrané (5) winuae (10) zip (7)
    Zpracovávám...
    X