Oznámení

Sbalit
Aktuálně žádná oznámení.

Shadows of Sergoth

Sbalit
X
Sbalit
  •  

  • Shadows of Sergoth

    Po dlouhých průtazích a odkladech letos vyšel dungeon Shadows of Sergoth. Původní hra z Amstradu, která na něm vyšla v roce 2018, byla pro Amigu portována skupinou Raster Wizards (Barbarian+, Black Dawn Rebirth) a stejně jako jejich předchozí hry, i tato je vytvořena kompletně v AMOSu. Přichází k nám na třech disketách a před rokem jsme si mohli zahrát demo prvního levelu, které mnohé napovědělo. Nyní je tu plná verze a pokusím se jí v krátkosti zhodnotit.
    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: shadows_of_sergoth_01.png Počet zobrazení: 0 Velikost: 22,6 KB ID: 153294

    Co je krokovací dungeon (v angličtině dungeon crawler) nemusím asi nikomu vysvětlovat. V této hře hrajeme za jednoho hrdinu (čili není to obvyklá parta), kterého si na začátku musíme vybrat. Není možné měnit žádné parametry, dokonce si postavu nemůžeme ani pojmenovat, všechno je předdefinované. Mně osobně to nevadí, někteří ostřílení dobrodruzi tím možná budou zklamáni.

    Ke hře je vševysvětlující manuál, který obsahuje popis ovládání, kouzel a všeho dalšího. Takže se pustíme rovnou do hraní.
    Ocitáme se v klasickém bludišti, složeném ze zdí, chodeb a dveří. Obrazovka je rozdělená na velké okno aktuálního výhledu, schéma postavy a toho, co má zrovna na sobě, ovládací panel pohybu včetně mapy a inventář. Chodit se dá buď klikáním na šipky, nebo klávesami. Hra nám dává na výběr dvoje rozložení kláves.
    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: shadows_of_sergoth_17.png Počet zobrazení: 0 Velikost: 16,7 KB ID: 153295

    První dvě věci, kterých si člověk všimne, je animované otáčení prostředí, které AMOS nestíhá, a textová konzole, která na hráče chrlí záplavu informací. Otáčení jsem zkoušel na různých konfiguracích, včetně TF1260 a rychlost turbíny má zanedbatelný vliv. Animace prostředí prostě hru zpomaluje, jde ovšem vypnout a to také doporučuji. Co se týká textových hlášek… už v demoverzi jimi hra byla absolutně přehlcená a informovala hráče prostě o všem. O každém kroku (doslova), každém otočení postavy, otevření dveří, prostě úplně všechno komentovala ve spodním stavovém řádku. Plná verze není o mnoho skoupější, takže jen každé přejetí myší přes inventář vyvolá záplavu textu, který popisuje všechno, přes co myš přejela. Během soubojů se pak snaží informovat o průběhu boje, ale ani tady to engine nestíhá. Takže v praxi uklikáme potvoru a pak nám stavovým řádkem proběhne stránka otravného a v tu chíli už i zbytečného scrollujícího textu, popisujícího proběhlý souboj. To bohužel vypnout, nebo aspoň omezit, nejde.
    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: shadows_of_sergoth_24.png Počet zobrazení: 0 Velikost: 5,7 KB ID: 153296

    Dungeon je pořád stejný, grafika bludišť se téměř nemění. Stále ty samé zdi, podlahy, dveře a propadla. Přicházejí samozřejmě nové potvory, s tím jak se noříme do hloubky. Na jedno patro jich může být několik různých druhů, což je fajn. Během procházení hrou narážíme na nové zbraně a předměty osobní výbavy (oblečení, zbroj), různá kouzla, lektvary a další obvyklý bordel. Jednotlivými patry se dá procházet tam a zpátky, přičemž potvory nerespawnují. Takže jednou vykydlené patro zůstané prázdné, nicméně předměty, které jsme tam nechali, tam také najdeme. S tím souvisí jedna nepříjemná vlastnost: uložené pozice bobtnají a ke konci hry se nevejdou na ukládací disketu. Důrazně tedy doporučuji hrát z harddisku.
    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: shadows_of_sergoth_26.png Počet zobrazení: 0 Velikost: 12,3 KB ID: 153297

    Chvályhodný je automapping, funkce bez které bychom se dneska sice asi obešli, ale necítili bychom se pohodlně. Technická stránka hry – grafika a zvuk – je na špičkové úrovni. Engine je daný programovacím jazykem, má své limity, ale asi proto se Raster Wizards pouštějí pouze do her, které jsou ze své podstaty málo akční. Hra má hodně omezený inventář, pouze na 10 předmětů a to je opravu málo. Musí se do toho vejít lektvary, zbraně ale třeba i klíče. Na druhou stranu, vychází z pravidel AD&D, očesaných až úplně na dřeň, takže se nemusíme zabývat nějakým sestavováním kouzel, starat se o jídlo a pití, nebo kombinováním předmětů. Puzzly jsou jednoduché, spočívají většinou ve správné kombinaci pák apod., je to spíš takový akční dungeon. Prostě jít a kydlit. Level design se mi také moc nelíbí, mapy obsahují spoustu zbytečných prázdných místností a potvory také nejsou zrovna chytré. V půlce už jsem se trochu nudil.
    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: shadows_of_sergoth_27.png Počet zobrazení: 0 Velikost: 17,1 KB ID: 153298

    Hra určitě nepatří ke špičce ve svém žánru, s Dungeon Masterem, Beholdery, Black Crypt nebo Ishary se rovnat nemůže. Dokonce si myslím, že kdyby vyšla v 90. Letech, pěkně by to od recenzentů v časopisech schytala. Ale takové ambice ani nemá. V současné Amiga produkci však výrazně vyčnívá. Je perfektně hratelná a profesionálně udělaná. Já osobně z ní mám radost.

    Ještě link na záznam na Lemonu: Shadows of Sergoth, The - Amiga Game - Lemon Amiga
    Naposledy upravil Predseda; 28.11.2021, 15:24:48.

    • Predseda
      #5
      Predseda komentoval
      Editace komentáře
      Jsem ve 14. levelu a začíná mě docela štvát AI nepřátel. Jsou doslova tupí. Žádná taktika se na ně nemusí používat, žádný manévrový boj, lákání do pastí, nic. Většinou prostě člověk přijde ke dveřím, otevře je, postaví se proti potvoře, která je za nimi a kliká dokud potvora nepadne. Nehrozí přitom, že by mezitím třeba přišla druhá zezadu. Doteď se mi ani nestalo, že bych vůbec potkal dvě potvory najednou.

    • Predseda
      #6
      Predseda komentoval
      Editace komentáře
      Tak jsem to dohrál. Od nějakého 17. levelu se potvory konečně začaly objevovat alespoň ve skupinkách. Co však je naprostá ostuda - závěrečný boss. Souboj probíhal tak, že já jsem stál na místě a střílel na něj přes díru, kterou nebyl schopný obejít. Neubral mi ani čárku.

    • DaMi
      #7
      DaMi komentoval
      Editace komentáře
      Tak jsem to taky dorazil. Je to trochu nuda, nemohl jsem to hrát dlouho, pak ta nuda narůstala, dal jsem ale jednou za den-dva level na rozptýlení a pak mě to bavilo.

      Hrál jsem za Jun ‘Hee (Lizardman Female), posiloval jsem primárně sílu (takže jsem z ní nakonec vyšlechtil bojovnici). Dosáhl jsem levelu 23 a mé finální statistiky jsou:
      ATK: 34, DEF: 25, STR: 29, DEX: 14, MND: 10, LVL: 23
      -------------------------------------------------------------------------
      HP: 119, MP: 112, XP: 52110

      Co se mi na hře líbilo:
      - hádanky (není jich moc, ale bavily)
      - grafika a animace nepřátel (roztomilí tygříci (The Hell Cat) v závěrečné části hry, modrý duch měnící se při útoku na útočící lebku (The Will of the Wisp), ohnivá lebka (The Lost Soul)
      - někteří nepřátelé provádí kromě běžných útoků speciální útoky, třeba uštknutí, prokletí, zmrazení, snížení síly. Pokud je jejich útok úspěšný, moje postava je omezena do své smrti, do vypití speciálního lektvaru nebo vyléčení kouzlem.
      - někteří nepřátelé jsou imunní vůči sečným zbraním, jiní jsou zase imunní vůči kouzlům.
      - v téměř celé hře je boj většinou jeden na jednoho, v závěru hry jsem asi 3× někam propadl, kde mě napadlo jednou i 20 nepřátel. V této fázi hry jsem už naštěstí měl postavu na vysokém levelu, takže i tyto souboje byly relativně snadné.
      - některá místa nebo dveře se dají otevřít až po získání věci z následujícího levelu. To mi trochu zatopilo, protože jsem si myslel, že jsem něco přehlédl a prošel stávající level křížem krážem, a ono nic.

      Co se mi nelíbilo:
      - nepřátelé jsou naprosto tupí. Když je možnost, dají se nalákat před propadlo nebo teleport, pak nemůžou dál a dají se snadno zabít. Takovým míst ve hře ale moc není. Když byla příležitost, bavilo mě je na takové místo vylákat. Bohužel stejně lze sejmout i závěrečného bosse (The Lich), který je v útoku velmi silný, ale při vylákání před propadlo zcela bezbranný.
      - nepřátelé nemají/neumí útok na dálku. Pokud jej vidím v dálce, mám možnost 2-3 kola útočit na dálku, než ke mně zloduch dobelhá. V poslední čtvrtině hry jsem byl schopen většinu sejmout kuší (zombie, the undead knight, skeleton warrior a někdy i nekromancera), meč (obouruční) jsem používal jen na golemy a kyklopy.
      - další prudou byly časté výměny meče za kuš nebo kouzelnickou knihu, ale co už, když se hraje s jednou postavou.
      - malý inventář, pouze 10 pozic. Dopadlo to tak, že důležité věci jsem měnil na místě (např. brnění - staré nechal na místě nového) a ty, které by se mi později mohly hodit, jsem transportoval k výchozímu teleportu.
      - jde vidět, že grafika byla vytvořena na pc a byla transponována na amigu.
      - jen cvičně jsem rozehrál první level EOB a zíral jsem, jak je EOB oproti Sergothu rychlý. Rychlé pobíhání v patře dungeonu v Sergothu nehrozí.

      Obtížnost
      - hra je relativně lehká, po získání plášťů Cloak of Life, Cloak of Magic, resp. Cloak of Regeneration zcela lehká. Pokud si ji budete chtít užít na vyšší obtížnost, plášťům se vyvarujte a stejně tak nepoužívejte teleportaci. Nejrůznějších regeneračních lahviček je všude spousta.

      Hrál jsem na A1200 jenom s fastkou a hýbalo se to slušně. Animace spojené s krokováním jsem vypnul. Hru doporučuju pravidelně ukládat, během hraní mi to jednou spadlo do WB s hláškou Illegal function call.
      Hurá, hurá, zdá se, že je na čase pustit se do Black Down Rebirth.

      Otázky:
      K čemu je Cloak of Elements?
      Použili jste na něco kouzla Silence a Dispel Silence?

      Bestiář:
      The Bat, The Royal Bat, The Hell Cat, The Lost Soul, The Eye, The Ice Golem, The Will of the Wisp, The Zombie, The Undead Knight, The Skeleton Warrior, The Cyclops, The Ghost, The Necromancer, The Blob, The Putrid Blob, The Cobra, The Royal Cobra, The Lich
    Přidávání komentářů není v této časti diskusního fóra bez přihlášení možné, nebo zde nejsou povoleny.

Nejnovější články

Sbalit

  • Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vah
    vytvořil sailor
    Dnes, na začátku roku 2024 zažíváme v AmigaNG světě neobvyklou situaci. Máme dva entry-level počítače ze kterých můžeme vybírat: v roce 2023 firma ACube uvedla novou verzi Sama460 - Sam460LE, a letos po dlouhé cestě plné peripetií firma AAA technology představila i A1222 Plus.
    Souběh hned dvou počítačů stejné kategorie je v AmigaNG světě něco naprosto neobvyklého, proto se často diskutuje který z nich je jaký a kdo je lepší.



    V tomto článku se podíváme jak to...
    09.04.2024, 10:18:55

Nové komentáře v článcích

Sbalit

  • sailor
    Odpověděl na Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vah
    vytvořil sailor
    @stano
    promptně změřeno: všechny provozní režimy obou počítačů se pohybují mezi spotřebou BananaPro a Powermac G5 Quad. Takže bych to tipla na remízu
    16.04.2024, 18:31:46
  • Stano
    Odpověděl na Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vah
    vytvořil Stano
    Ďakujem za ďalší pekný článok a prosím zmerať aj spotrebu zostavy v rôznych režimoch (idle, max. CPU, max. GPU, max. MAX )
    15.04.2024, 10:25:38
  • sailor
    Odpověděl na Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vah
    vytvořil sailor
    no, hlučnost....
    oba počítače mají jeden malý ventilátorek na CPU, asi tak stejně tichý nebo hlasitý. A1222+ má řízení otáček ventilátorů, ale já rozdíl v hluku neslyším.

    TDP obou CPU jsou tak malé, že by nebyl problém osadit pasivní chladič, či udělat tepelný most na kovovou case.
    Takže to může v obou případech být 0 dB(A).

    Hluk vyjde u obou spíš podle grafické karty a ta je také v obou případech stejná. Rozumná...
    15.04.2024, 08:37:33
  • pavlor
    Odpověděl na Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vah
    vytvořil pavlor
    Tower57 a 1941 zrovna nejsou hry, které by 3D nějak důrazně využívaly... benchmark ukazuje pouze rychlejší integer výpočty (a patrně rychlejší paměť). Při porovnání obou strojů jsem měl na mysli ideální případ (tedy u A1222 nativní SPE kompilované aplikace/hry), až nějaké budou pro srovnání, budeme moudřejší. Mohl bych mít dotaz na hlučnost obou řešení (SAM460LE a A1222)?
    14.04.2024, 08:01:54
  • sailor
    Odpověděl na Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vah
    vytvořil sailor
    Samozřejmě že ve 3D hrách přeložených pro standardní powerpc bude A1222+ nutně pomalý. Navíc u klasických 3D FPS jako Quake se většinou musí vypnout i LTE Emulátor, takže je to zcela nepoužitelné.
    U 3D kde se nemusí LTE vypnout, jako třeba Spencer je to hratelné ( =24 FPS, Sam460 46=FPS )
    Ale co se týká her jiných, tak je na tom velice dobře. Zatím jen ochutnávka:

    Tower57: Sam460=51 FPS, A1222+ =71 FPS, 1941 Sam460=60 FPS, A1222+ =105 FPS....
    13.04.2024, 15:59:46
  • pavlor
    Odpověděl na Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vah
    vytvořil pavlor
    Upřímně řečeno, neveřím, že by A1222 porazila SAM460 v rychlosti 3D her (jako Quake, nebo Jedi Knight 2). Ty údajné výhody SPE FPU se zatím nikdy neodrazily v application benchmarcích (pod Linuxem). Ale klidně se nechám příjemně překvapit dalšími testy.
    12.04.2024, 17:09:25
  • sailor
    Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vah
    vytvořil sailor
    Dnes, na začátku roku 2024 zažíváme v AmigaNG světě neobvyklou situaci. Máme dva entry-level počítače ze kterých můžeme vybírat: v roce 2023 firma ACube uvedla novou verzi Sama460 - Sam460LE, a letos po dlouhé cestě plné peripetií firma AAA technology představila i A1222 Plus.
    Souběh hned dvou počítačů stejné kategorie je v AmigaNG světě něco naprosto neobvyklého, proto se často diskutuje který z nich je jaký a kdo je lepší.



    V tomto článku se podíváme jak to...
    09.04.2024, 10:18:55
  • ghh
    Odpověděl na AmigaNG – kompatabilita HW s AmigaOS, MorphOS a linux
    vytvořil ghh
    Oba disky mám na jednom kabelu (1) na interním IDE, CD mám na druhým. Ještě jsem asi nezkusil dát disky jak píšeš. Dřív mi to fungovalo v pohodě, ale už jsem zapoměl jak to bylo zapojený
    Způsob bootu mám vyřešen dobře, tam chyba není.
    09.04.2024, 01:23:11
  • sailor
    Odpověděl na AmigaNG – kompatabilita HW s AmigaOS, MorphOS a linux
    vytvořil sailor
    @ghh
    oba disky máš zapojeny v interním ide?
    Obecně ( i když by to mělo být dle normy jedno ) je lepší dávat hdd jako master a cd jako slave, tj. třeba:
    1.IDE master = AmigaOS, slave=CD
    2.IDE master = MorphOS

    to že není disk vidět v OF je pitomé, to nevím jak opravit. Zkus dát v open firmware probe-all, jestli se pak neobjeví.

    na bootovací menu používáš bootscript?
    - prioritu nastav vyšší u AmigaOS
    - v parametrech...
    08.04.2024, 08:59:11
  • ghh
    Odpověděl na AmigaNG – kompatabilita HW s AmigaOS, MorphOS a linux
    vytvořil ghh
    Článek se mi taky líbí. Je tam opět všechno
    V PegII mám dva disky jeden Aos a druhý Mos. Občas mi jeden z nich nenaběhne (není vidět v OF).
    Jak máte nastavený boot flag a prioritu u disku(ů), nebo master-slave?
    07.04.2024, 16:20:50

Populární tagy v článcích

Sbalit

a500 (4) a1200 (6) akce (16) amiga (18) apple (7) artway (5) cybergraphx (5) demoscena (9) dizzy (9) emulace (8) fastata (9) furia (5) hardware (16) hra (4) internet (7) iomega (6) mac (6) midi (8) morphos (14) navody (10) pfs3 (8) resetkání (5) srazy (12) winuae (10) zip (7)
Zpracovávám...
X