Oznámení

Sbalit
Aktuálně žádná oznámení.

Amiga na Macu, část 3. - Lokalizace OS, Directory Opus

Sbalit
X
Sbalit
  •  

  • Amiga na Macu, část 3. - Lokalizace OS, Directory Opus

    V předchozím díle jsme si nainstalovali operační systém Workbench a hru s instalátorem na pevný disk. Dnes jsem měl v plánu projít si s vámi slibovaný WHDLoad, ale musíme si ještě udělat jednu podstatnou odbočku – Directory Opus. Nejprve se však podíváme na lokalizaci systému do mateřského jazyka..

    Stáhněte si soubor Ceske Prostredi III.DMS. Nejprve nastartujte emulaci a po spuštění systému připojte image. Instalace češtiny trvá přibližně 4 minuty.

    Klikni pro plné zobrazení obrázku

Jméno: 01.png
Počet zobrazení: 112
Velikost: 91,6 KB
ID: 164168

    Ke spouštění her, jež neměly instalátor pod Workbench, nám slouží utilita WHDLoad. Balení je ovšem ve formátu .lha, případně .lzx a zde jsme bez patřičných archivátorů v čistém systému jako ryba na suchu. Bez nějakého vysvětlování přihazuju magický adresář „Nakopirovat“, který jednoduše překopírujete do systémového disku amigy (DH0: ) a jeho patřičných podadresářů (C:, Libs: a S: ) - POZOR, Nejprve si ale adresář rozbalte ze zipu pod MacOSem! Připojte si v Hi-Toro pod záložkou HDD přes Add Directory nový adresář a nastavte cestu k adresáři „Nakopirovat“. Adresář se vám může pod systémem objevit jako Untitled, pokud jste jej nepojmenovali.

    Ještě před kopírováním otevřete okno disku DH0: a najedeme na horní lištu systému, přes pravé tlačítko myši povolíme Okna / Ukazovat / všechny soubory, což nám ukáže na první pohled skryté soubory. Na druhý pohled jde ale o soubory, které nemají vytvořenou ikonku (resp. soubor, který má stejný název + koncovku .info) a proto nám je GUI neukazuje.

    Klikni pro plné zobrazení obrázku

Jméno: 02.jpg
Počet zobrazení: 18
Velikost: 54,2 KB
ID: 164169

    První věcí, kterou nakopírujeme do systému, je souborový manažer Directory Opus. Jablíčkářům se myšlenka takovéhoto programu nemusí zamlouvat, ale holým faktem zůstává, že vám značně zjednoduší život s Amigou (rozbalování a vytváření archivů .lzx a .lha, vytvoření ikon k souborům, změření velikosti adresáře…), pokud ovšem nejste hardcore příznivci Terminálu, resp. Shellu. A ať se zeptáte jakéhokoli ex či amigisty, bude DOpus jednou z věcí, na kterou nedá DOpustit. Zkopírujeme tedy celý adresář Dopus do DH0:. Pokračujeme v kopírování z adresáře „Nakopirovat“. Do S: nakopírujeme soubory ConfigOpus.HLP, DirectoryOpus.CFG, Startup-sequence a user-startup (tip – pokud budeme chtít kopírovat více souborů, označíme je šipkou a při přetahování přidržíme SHIFT). Do Libs: zatím minimálně přetáhněte soubor dopus.library. Ve Startup souborech je ukotvení Dopus adresáře na disku (příkazem Assign), bez souboru dopus.library by se program vůbec nerozjel a konečně pod konfiguračními soubory je uloženo nastavení a chování programu, cesty k externím archivátorům atd., které si pochopitelně můžete opět upravit k obrazu svému… Označte si ikonu DOpusu a podle následujícího obrázku si jí vyhodíme na desktop, ať je pěkně po ruce.

    Klikni pro plné zobrazení obrázku

Jméno: 03.jpg
Počet zobrazení: 17
Velikost: 67,6 KB
ID: 164170

    Nyní se přecvakneme do okna desktopu, zajedeme do okna / zapsat umístění / okna a obsahu a restartujeme emulaci. Je to nutné z toho důvodu, že během startu Workbenche se načítají Startup soubory s Assign příkazem DOpusu a bez restartu by se DOpus nerozjel, hlásil by něco ve smyslu Insert DOpus in device DF0:. Toto je tedy výsledek našeho snažení:

    Klikni pro plné zobrazení obrázku

Jméno: 04.jpg
Počet zobrazení: 17
Velikost: 59,6 KB
ID: 164171
    Pod DOpusem už si snadno dokopírujeme zbytky z adresáře „Nakopírovat“ na patřičná místa.​

    Pochopitelně celý tento postup není tak úplně košér a je mi jasné, že v něm porušuji samotný čistý instalační proces DOpusu, ale ladit se ručně s rozbalováním archivů a nastavováním cest by jistě odradilo nejednoho pamětníka, který už postupy zapomněl – a koneckonců, jsme na macu, tak proč si i pod emulací dopřát trochu pohodlí. Příště se podíváme na slibovaný WHDLoad, pokud jste nedočkaví, můžete se jej pokusit nainstalovat (rozbalit) sami, pokud ne, těším se u dalšího dílu.
      Přidávání komentářů není v této časti diskusního fóra bez přihlášení možné, nebo zde nejsou povoleny.

    Nejnovější články

    Sbalit

    • Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vah
      vytvořil sailor
      Dnes, na začátku roku 2024 zažíváme v AmigaNG světě neobvyklou situaci. Máme dva entry-level počítače ze kterých můžeme vybírat: v roce 2023 firma ACube uvedla novou verzi Sama460 - Sam460LE, a letos po dlouhé cestě plné peripetií firma AAA technology představila i A1222 Plus.
      Souběh hned dvou počítačů stejné kategorie je v AmigaNG světě něco naprosto neobvyklého, proto se často diskutuje který z nich je jaký a kdo je lepší.



      V tomto článku se podíváme jak to...
      09.04.2024, 10:18:55

    Nové komentáře v článcích

    Sbalit

    • sailor
      Odpověděl na Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vah
      vytvořil sailor
      @stano
      promptně změřeno: všechny provozní režimy obou počítačů se pohybují mezi spotřebou BananaPro a Powermac G5 Quad. Takže bych to tipla na remízu
      16.04.2024, 18:31:46
    • Stano
      Odpověděl na Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vah
      vytvořil Stano
      Ďakujem za ďalší pekný článok a prosím zmerať aj spotrebu zostavy v rôznych režimoch (idle, max. CPU, max. GPU, max. MAX )
      15.04.2024, 10:25:38
    • sailor
      Odpověděl na Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vah
      vytvořil sailor
      no, hlučnost....
      oba počítače mají jeden malý ventilátorek na CPU, asi tak stejně tichý nebo hlasitý. A1222+ má řízení otáček ventilátorů, ale já rozdíl v hluku neslyším.

      TDP obou CPU jsou tak malé, že by nebyl problém osadit pasivní chladič, či udělat tepelný most na kovovou case.
      Takže to může v obou případech být 0 dB(A).

      Hluk vyjde u obou spíš podle grafické karty a ta je také v obou případech stejná. Rozumná...
      15.04.2024, 08:37:33
    • pavlor
      Odpověděl na Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vah
      vytvořil pavlor
      Tower57 a 1941 zrovna nejsou hry, které by 3D nějak důrazně využívaly... benchmark ukazuje pouze rychlejší integer výpočty (a patrně rychlejší paměť). Při porovnání obou strojů jsem měl na mysli ideální případ (tedy u A1222 nativní SPE kompilované aplikace/hry), až nějaké budou pro srovnání, budeme moudřejší. Mohl bych mít dotaz na hlučnost obou řešení (SAM460LE a A1222)?
      14.04.2024, 08:01:54
    • sailor
      Odpověděl na Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vah
      vytvořil sailor
      Samozřejmě že ve 3D hrách přeložených pro standardní powerpc bude A1222+ nutně pomalý. Navíc u klasických 3D FPS jako Quake se většinou musí vypnout i LTE Emulátor, takže je to zcela nepoužitelné.
      U 3D kde se nemusí LTE vypnout, jako třeba Spencer je to hratelné ( =24 FPS, Sam460 46=FPS )
      Ale co se týká her jiných, tak je na tom velice dobře. Zatím jen ochutnávka:

      Tower57: Sam460=51 FPS, A1222+ =71 FPS, 1941 Sam460=60 FPS, A1222+ =105 FPS....
      13.04.2024, 15:59:46
    • pavlor
      Odpověděl na Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vah
      vytvořil pavlor
      Upřímně řečeno, neveřím, že by A1222 porazila SAM460 v rychlosti 3D her (jako Quake, nebo Jedi Knight 2). Ty údajné výhody SPE FPU se zatím nikdy neodrazily v application benchmarcích (pod Linuxem). Ale klidně se nechám příjemně překvapit dalšími testy.
      12.04.2024, 17:09:25
    • sailor
      Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vah
      vytvořil sailor
      Dnes, na začátku roku 2024 zažíváme v AmigaNG světě neobvyklou situaci. Máme dva entry-level počítače ze kterých můžeme vybírat: v roce 2023 firma ACube uvedla novou verzi Sama460 - Sam460LE, a letos po dlouhé cestě plné peripetií firma AAA technology představila i A1222 Plus.
      Souběh hned dvou počítačů stejné kategorie je v AmigaNG světě něco naprosto neobvyklého, proto se často diskutuje který z nich je jaký a kdo je lepší.



      V tomto článku se podíváme jak to...
      09.04.2024, 10:18:55
    • ghh
      Odpověděl na AmigaNG – kompatabilita HW s AmigaOS, MorphOS a linux
      vytvořil ghh
      Oba disky mám na jednom kabelu (1) na interním IDE, CD mám na druhým. Ještě jsem asi nezkusil dát disky jak píšeš. Dřív mi to fungovalo v pohodě, ale už jsem zapoměl jak to bylo zapojený
      Způsob bootu mám vyřešen dobře, tam chyba není.
      09.04.2024, 01:23:11
    • sailor
      Odpověděl na AmigaNG – kompatabilita HW s AmigaOS, MorphOS a linux
      vytvořil sailor
      @ghh
      oba disky máš zapojeny v interním ide?
      Obecně ( i když by to mělo být dle normy jedno ) je lepší dávat hdd jako master a cd jako slave, tj. třeba:
      1.IDE master = AmigaOS, slave=CD
      2.IDE master = MorphOS

      to že není disk vidět v OF je pitomé, to nevím jak opravit. Zkus dát v open firmware probe-all, jestli se pak neobjeví.

      na bootovací menu používáš bootscript?
      - prioritu nastav vyšší u AmigaOS
      - v parametrech...
      08.04.2024, 08:59:11
    • ghh
      Odpověděl na AmigaNG – kompatabilita HW s AmigaOS, MorphOS a linux
      vytvořil ghh
      Článek se mi taky líbí. Je tam opět všechno
      V PegII mám dva disky jeden Aos a druhý Mos. Občas mi jeden z nich nenaběhne (není vidět v OF).
      Jak máte nastavený boot flag a prioritu u disku(ů), nebo master-slave?
      07.04.2024, 16:20:50

    Populární tagy v článcích

    Sbalit

    a1200 (6) akce (17) amiga (19) amigaos3.2 (4) apple (7) artway (6) cybergraphx (5) demoscena (10) dizzy (9) emulace (8) fastata (9) furia (5) hardware (16) internet (7) iomega (6) mac (6) midi (8) morphos (14) navody (10) pfs3 (8) resetkání (5) rozhovory (4) srazy (13) winuae (10) zip (7)
    Zpracovávám...
    X