Oznámení

Sbalit
Aktuálně žádná oznámení.

Jak spouštět WHDLoad hry

Sbalit
X
Sbalit
  •  

  • Jak spouštět WHDLoad hry

    WHDLoad je platforma, která umožňuje spouštět hry a dema z harddisku amigy. WHDLoad je užitečný hlavně pro hry, které původně nebyly dosové nebo je nebylo možné instalovat na harddisk. WHDLoad je od vánoc 2015 (od verze 18.2) pro každého zcela zdarma a jeho instalace se skládá ze dvou kroků: 1) instalace samotného WHDLoad, 2) instalace kickstartů.

    Je taktéž vhodné uvést, že WHDload hry nejsou vhodné pro amigy v základu, tedy amigy 1 MB (A600) nebo 2 MB (A1200) paměti. Většinu WHDLoad her na nerozšířených amigách z důvodu nedostatku paměti nespustíte.
    Jak WHDLoad zprovoznit:

    1. Ze stránek WHDLoad stáhněte balíček WHDLoad_usr_small.lha, který pro většinu hráčů bude dostatečný. Balíček sice obsahuje spoustu obsahu, ale stačí jej rozbalit a nakopírovat pouze obsah adresáře s do S: a obsah adresáře c do C:. Zbytek je dokumentace, která na vašem amiga disku bude zbytečně zabírat místo, resp. si ji můžete přečíst online.

    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: 02_WHDLoad-Rozbaleni.png Počet zobrazení: 0 Velikost: 9,9 KB ID: 145116
    Postup rozbalení a rozkopírování jednotlivých částí WHDLoad.

    2. Pro spuštění WHDLoad budete dále potřebovat Kickstarty (romky). Na kickstarty se vztahuje stále autorské právo a není legální je veřejně dávat ke stažení. Oficiálně je lze koupit v balíku AmigaForever, neoficiálně je můžete stáhnout na torrentech, uloz.to nebo dalších šedých místech internetu. Kickstarty se musí nacházet v DEVS:Kickstarts

    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: 01_WHDLoad-Kickstarty.png Počet zobrazení: 0 Velikost: 10,7 KB ID: 145117
    Kickstarty pro WHDLoad hry. Některé hry si po spuštění vyžádají kickstart pro A500. Pokud jej nemáte, hru nespustíte.

    3. Samotné balíčky WHDLoad her se nachází na http://www.whdownload.com. Balíčky jsou komprimovány zipem. Před přesunem do amigy je rozumné jejich název zkrátit (amiga má problémy s rozbalováním delších názvů archivů) a rozbalit je unzipem.

    Pokud máte výše uvedené splněno (nainstalovaný WHDLoad, kickstarty v DEVS, stačí rozbalenou WHDLoad hru ve workbenchi spustit myší.

    Spuštění WHDload hry při potížích
    Pokud by WHDLoad hra nešla spustit z workbenche (občas se to stává), lze ji spustit bez startup sekvence z AmigaDosu. Jak na to?
    1. Restartujte amigu a spusťte ji bez startup sekvence;
    2. V AmigaDOSu se přesuňte na místo, kde máte hru, např. cd dh1:games/turrican;
    3. A zde napište whdload názevhry.slave preload. U hry Turrican I bude zápis whdload turrican.slave preload. Parametr preload je volitelný a vede k tomu, že se hra nakopíruje do ramky, odkud se spustí, což vede k rychlejšímu načítání jednotlivých částí hry. Pokud máte málo paměti, tento parametr nepoužívejte.

    Klikni pro plné zobrazení obrázkuJméno: 03_WHDLoad-Turrican.pngPočet zobrazení: 0Velikost: 6,3 KBID: 145323
    Spuštění WHDLoad hry bez Startup sekvence

    Modifikace souboru WHDLoad.prefs
    Všechny WHDLoad hry se spouští na základě sady předpřipravených vlastností. Tyto vlastnosti se nachází v souboru WHDLoad.prefs, který najdete v S:. Většinou nemáte důvod zde něco měnit, někdy ale ano. Např. z každé hry lze odejít určitou klávesou. Většinou je to F10, někdy Help, někdy Del a někdy PrintScreen, což je klávesa, kterou například na Amize 600 nenajdete. Takže především pro majitele „šestistovek“ může být užitečné si nastavit stejnou výchozí klávesu pro odchod z hry pro všechny hry jednotně.

    V souboru WHDLoad.prefs se mj. nachází řádek s parametrem QuitKey. Ve výchozím stavu je zakomentovaný, tedy není aktivní, tedy každá hra může mít svůj vlastní QuitKey, nicméně vy to můžete změnit zadáním kódu odchozí klávesy.

    Přehled několika základních Raw Keys:
    • QuitKey=$59 – klávesa F10;
    • QuitKey=$46 – klávesa Del;
    • QuitKey=$5F – klávesa Help.

    Další Raw Key kódy naleznete zde.

    Pro editaci WHDLoad.prefs napište kdekoli v AmigaDosu příkaz ed s:WHDLoad.prefs. Změňte hodnotu QuitKey, řádek odkomentujte a soubor uložte.

    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: 04_WHDLoad-QuitKey.png Počet zobrazení: 495 Velikost: 14,5 KB ID: 145326
    Nastavení jednotného QuitKey.

    Praktická zkušenost
    Hraní her z WHDLoad balíčků je velmi komfortní. Nic nemusíte instalovat, hru pouze rozbalíte, dvojklikem spustíte a hrajete. Nicméně nemalé množství WHDLoad balíčků obsahuje chyby, které vedou k tomu, že se hra dříve či později sekně nebo spadne. Neděje se to často, ale přichází to v nejméně očekávaný a vhodný okamžik. Např. můžete být v 90% akční hry, která se nedá sejvovat a balíček vám spadne.

    Pokud se vám to neděje, máte štěstí na odladěné balíčky. Pokud se to občas stane, nedá se nic dělat a na vaší konfiguraci určitá hra prostě nejede. Vždy je otázka, zda je problém v hardwarové konfiguraci nebo je problém s software. Případné chyby diskutujte zde.

    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: RotacakRuff.jpg Počet zobrazení: 0 Velikost: 174,2 KB ID: 145120
    Takto dopadl Rotačák po 3 hodinách hraní Ruff ‚n‘ Tumble na PrasePárty 2017. Fotil Springy.

      Přidávání komentářů není v této časti diskusního fóra bez přihlášení možné, nebo zde nejsou povoleny.

    Nejnovější články

    Sbalit

    • Pixel art: První kroky do lesa
      vytvořil Cyberian
      Poznámka: Všechny GIFy v článku lze rozkliknout pro větší zobrazení. Doporučuji to udělat, zejména u porovnávacích animací – rozdíly v detailech (např. u metody Shannonovy entropie) mohou být na zmenšenině zkreslené nebo rozmazané. Teprve ve větším náhledu vynikne ostrost a jemnost těchto metod. A právě to je důkaz, jak citlivě fungují. Konec konců ve hře budou na celé obrazovce.



      První kroky do lesa


      Amiga mi nedala nic zadarmo. Ale když jí dáš
      ...
      06.06.2025, 15:25:01

    Nové komentáře v článcích

    Sbalit

    • Lasice
      Odpověděl na Pixel art: První kroky do lesa
      vytvořil Lasice
      Les je úpně nádhernej, krásnej...už se do něj chci vydat, tak držím palec do další tvorby
      09.06.2025, 15:04:47
    • rok
      Odpověděl na Pixel art: První kroky do lesa
      vytvořil rok
      nadhera.
      09.06.2025, 15:04:34
    • Commodorista
      Odpověděl na Pixel art: První kroky do lesa
      vytvořil Commodorista
      Parádní článek, velmi netradičně pojatý. Díky.
      09.06.2025, 14:43:52
    • uunek
      Odpověděl na Pixel art: První kroky do lesa
      vytvořil uunek
      To je misty az poeticke .
      09.06.2025, 11:55:05
    • sailor
      Odpověděl na Pixel art: První kroky do lesa
      vytvořil sailor
      Krásný článek. I kdyby to zůstalo jen u těchto obrázků, stálo by to za to. A na trpaslíky se těším.
      09.06.2025, 09:11:45
    • Predseda
      Odpověděl na Pixel art: První kroky do lesa
      vytvořil Predseda
      Já ti do toho odborného elaborátu nechci úplně moc kecat, práci to muselo dát velkou, ale jedna základní věc za mě: ten obrázek, co sis vybral jako pozadí, není pro paralax úplně vhodnej. Když ho budeš posouvat, vznikne ti tam sinusový efekt, protože je uprostřed kopeček a po stranách údolí. To není úplně nejšťastnější, paralaxní pozadí by mělo být pokud možno v rovině. Efekt se bude projevovat tím víc, čím rychleji to budeš posouvat.
      09.06.2025, 07:58:34
    • TherioN
      Odpověděl na Pixel art: První kroky do lesa
      vytvořil TherioN
      To je naprosto vymakaný článok, ďakujem !
      09.06.2025, 07:29:40
    • SampL
      Odpověděl na Pixel art: První kroky do lesa
      vytvořil SampL
      Teda klobouk dolů, pěkná práce!
      09.06.2025, 07:27:04
    • Cyberian
      Pixel art: První kroky do lesa
      vytvořil Cyberian
      Poznámka: Všechny GIFy v článku lze rozkliknout pro větší zobrazení. Doporučuji to udělat, zejména u porovnávacích animací – rozdíly v detailech (např. u metody Shannonovy entropie) mohou být na zmenšenině zkreslené nebo rozmazané. Teprve ve větším náhledu vynikne ostrost a jemnost těchto metod. A právě to je důkaz, jak citlivě fungují. Konec konců ve hře budou na celé obrazovce.



      První kroky do lesa


      Amiga mi nedala nic zadarmo. Ale když jí dáš
      ...
      06.06.2025, 15:25:01
    • Freddy
      Odpověděl na Jak vytvořit vlastní WHDLoad hru
      vytvořil Freddy
      Taky jsem si naivne myslel, ze to bude tak easy, no koukal jsem na dokumentaci k WHDload a skoncil u druheho radku.
      "K tvoření nových slave / instalaček:
      doporučená je 68030+ s MMU k využití všech možností WHDLoad (namakaná mašina je vždycky dobrý výběr pro výrobu software )
      znalost strojového kódu, assembleru, hardware Amigy...
      assembler (optimalizovatelný)
      nějaké další programy se taky hodí (hexaeditor, disassembler...
      19.04.2025, 10:57:17

    Populární tagy v článcích

    Sbalit

    a1200 (8) akce (20) amiga (24) apple (7) artway (7) cybergraphx (5) demoscena (11) dizzy (9) emulace (8) fastata (9) furia (6) hardware (21) internet (7) iomega (6) mac (6) midi (8) morphos (14) navody (10) pfs3 (8) resetkání (5) srazy (14) staraskola (5) vrané (5) winuae (10) zip (7)
    Zpracovávám...
    X