Oznámení

Sbalit
Aktuálně žádná oznámení.

Jak nainstalovat Workbench 3.1 pro WinUAE

Sbalit
X
Sbalit
  •  

  • Jak nainstalovat Workbench 3.1 pro WinUAE


    Instalace Workbenche 3.1 ve WinUAE je snazší a rychlejší než na skutečné amize. Před samotnou instalací potřebujete mít emulátor nastavený a připravený disk. Pro jistotu si ověřte, jaký máte v emulátoru nastavený procesor, grafický čip, dostatek paměti a zda máte připojený prázdný virtuální disk. Připojení disku ověříte v části CD & Hard drives.
    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: 01.png Počet zobrazení: 19 Velikost: 50,3 KB ID: 145182
    Prázdný virtuální disk připravený k instalaci Workbenche 3.1





    Kromě již zmíněného potřebujete instalační diskety ve formátu ADF. Workbech 3.1 jich obsahuje 6. Ty si buď převedete z klasické amigy (pokud amigu a diskety máte), nebo je můžete koupit jako součást balíku AmigaForever, na Vesalii, případně pohledejte na netu nebo se zeptejte na fóru.
    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: DisketyWorkbench3.1a.jpg Počet zobrazení: 3 Velikost: 172,2 KB ID: 145183
    Instalační diskety Amiga Workbench 3.1





    Instalátor si bude diskety žádat v pořadí:
    1. Install 3.1 (Disk 1) – průběh instalace 0%
    2. Workbench 3.1 (Disk 2) – průběh instalace 12%
    3. Locale 3.1 (Disk 5) – průběh instalace 30%
    4. Extras 3.1 (Disk 3) – průběh instalace 45%
    5. Fonts 3.1 (Disk 6) – průběh instalace 60%
    6. Storage 3.1 (Disk 4) – průběh instalace 75%
    7. Install 3.1 (Disk 1) – průběh instalace 85%

    Prvními čtyřmi naplníme volné zásobníky DF0: až DF3: (část emulátoru Floppy drives), zvolíme Turbo režim načítání (5) (není nutné, ale rychlost instalace se tím výrazně zrychlí) a vše potvrdíme tlačítkem Start (6), čímž se Workbench spustí z diskety Install 3.1.
    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: 03-Diskety.png Počet zobrazení: 3 Velikost: 69,5 KB ID: 145184
    Připojení instalačních disket do emulátoru





    Na disketě Install 3.1 (1) je adresář Install (2) a v něm jazykové mutace instalačních skriptů. Volíme angličtinu (3).
    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: 04-Instalace-1.png Počet zobrazení: 3 Velikost: 15,9 KB ID: 145185





    Vidíme uvítání instalačního programu, volíme Proceed.
    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: 05-Instalace-2.png Počet zobrazení: 3 Velikost: 7,3 KB ID: 145186
    Uvítací obrazovka instalátoru Workbenche 3.1





    Další obrazovka nabízí čistou instalaci, nebo aktualizaci jazyků, volíme čistou instalaci Install Release 3.1.
    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: 06-Instalace-3.png Počet zobrazení: 3 Velikost: 7,3 KB ID: 145187
    Volíme Install Release 3.1





    Instalátor nabízí varianty instalace pro nováčky, středně pokročilé a experty, ale mezi jednotlivými variantami není příliš rozdíl. Varianta Expert User nabízí navíc jen možnost instalace na jiný disk. Ač to není nutné, volím Expert User instalaci.
    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: 07-Instalace-4.png Počet zobrazení: 3 Velikost: 8,3 KB ID: 145188
    Volíme režim Expert user a potvrzujeme přes Proceed to Install





    Instalovat budeme chtít na ostro, žádná simulace (Install for Real) a bez logu Log all actions to: None. Jedeme dál – Proceed.
    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: 08-Instalace-5.png Počet zobrazení: 3 Velikost: 6,6 KB ID: 145189





    Chceme instalovat na disk s názvem Workbench? Yes
    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: 09-Instalace-6.png Počet zobrazení: 3 Velikost: 7,8 KB ID: 145190





    Workbench chceme v angličtině
    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: 10-Instalace-7.png Počet zobrazení: 3 Velikost: 6,9 KB ID: 145191





    Tisknout z emulátoru v úmyslu pravděpodobně mít nebudeme, tedy ovladače žádné tiskárny nepřidáváme.
    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: 11-Instalace-8.png Počet zobrazení: 3 Velikost: 8,7 KB ID: 145192





    Chceme nainstalovat nějakou jinou než výchozí klávesnici? Asi ne.
    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: 12-Instalace-9.png Počet zobrazení: 3 Velikost: 7,5 KB ID: 145193





    Všechny podstatné otázky týkající se instalace byly zodpovězeny a běží samotná instalace.
    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: 13-Instalace-10.png Počet zobrazení: 3 Velikost: 6,0 KB ID: 145194





    Tím, že jsou v emulátoru vloženy všechny první 4 diskety, po překopírování jejich obsahu se emulace zastaví až na 60% a instalátor si vyžádá disketu Fonts. Do emulátoru vstoupíte přes F12.
    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: 14-Instalace-11.png Počet zobrazení: 3 Velikost: 5,7 KB ID: 145195
    Instalátor si žádá vložit disketu Fonts





    Tu do emulátoru doporučuji vložit na pozici DF1:, a protože víme, že si instalátor dále vyžádá disketu Storage, dáme ji do DF2. DF0 (disketu Install) necháme jak je, instalátor ji bude v závěru instalace ještě jednou potřebovat. Po vložení adf disket výměnu potvrdíme tlačítkem OK.
    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: 15-FontsStorage-12.png Počet zobrazení: 3 Velikost: 64,3 KB ID: 145196
    Přidání disket Fonts a Storage





    Emulátor diskety automaticky pozná a pokračuje v instalaci až do úplného závěru automaticky. Na závěr jsme požádání o odebrání disket z emulátoru a o reset.
    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: 16-Instalace-13.png Počet zobrazení: 3 Velikost: 7,5 KB ID: 145197
    Instalace dokončena





    Odebrání disket proběhne v emulátoru, u každé diskety zmáčkněte tlačítko Eject a navíc ji deaktivujte (kromě DF0), viz obrázek.
    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: 17-FloppyRemoval.png Počet zobrazení: 3 Velikost: 68,4 KB ID: 145198
    Odebrání disket z emulátoru, již je nebudeme potřebovat. Taktéž deaktivujeme DF1:-DF3:





    Po návratu do Workbenche zmáčkněte naposledy tlačítko Proceed, čímž se emulátor restartuje a během chvíle najede poprvé čistý Workbench 3.1. Vypadá takto:
    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: 18-PoInstalaci.png Počet zobrazení: 3 Velikost: 5,1 KB ID: 145199
    Vanilla Workbench 3.1 Installation





    Já nemám rád rámeček kolem okna Workbenche, tak jej vypínám příkazem Backdrop. Ale není to nutné, pokud máte jiný názor, rámeček si tam nechte.
    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: 19-PoInstalaci.png Počet zobrazení: 3 Velikost: 5,5 KB ID: 145200
    Odebrání rámečku





    A máme před sebou výsledek, nainstalovaný Workbench 3.1. Pokud byste chtěli mít ikony disků na jiných místech než ihned pod ram diskem, přesuňte je kam je libo a jejich pozice trvale uložte příkazem Snapshot All.
    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: 20-PoInstalaci.png Počet zobrazení: 3 Velikost: 7,2 KB ID: 145201
    Přesun ikony disku na jiné místo




    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: 21-PoInstalaci.png Počet zobrazení: 3 Velikost: 8,4 KB ID: 145202
    Uložení pozic všech oken i ikon





    Na závěr zmíním, že po čisté instalaci si Workbench 3.1 ukousl 866 kB paměti RAM a cca 2,5 MB místa na virtuálním disku. Množství paměti je ovlivněno mj. nastavením bufferů pro DH0 a DH1, ale jak jsem psal výše, v emulátoru máme k dispozici paměti vždy nadbytek.
    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: 22.png Počet zobrazení: 3 Velikost: 9,7 KB ID: 145203
    Množství využité paměti RAM a obsazení místa na disku po čisté instalaci Workbenche





    Máme nainstalovaný Workbench 3.1, ale co dál?
    Do emulátoru budete pravděpodobně chtít kopírovat spoustu utilit, programů a her. V prvé řadě k emulátoru připojte adresář z pc. Díky němu budete moci do Workbenche snadno kopírovat jakýkoli obsah.

    Určitě si do Workbenche nahrajte komprimační/dekomprimační utilitu lha, dále SetPatch (bez něj nenainstalujete mj. Directory Opus), Installer (vše z Aminetu) a taktéž doporučuji přidat souborový správce Directory Opus 4.16.

    Dále budete do amigy chtít kopírovat hry, doporučuji přidat WHDLoad.

    Až to budete mít, vůbec není od věci udělat si zálohu nastavení emulátoru i celého virtuálního vhd souboru. Amiga Workbench je sice uživatelsky velmi přívětivý systém, ale může se stát, že nevědomky přemažete některé příkazy v C: nebo nahradíte knihovny v LIBS: a některé programy by se mohly stát nestabilními. Není to příliš pravděpodobné, ale pro jistotu vše zálohujte.

    Zálohu nastavení emulátoru provedete v části Configurations pojmenováním zálohy a tlačítkem Save as. Zálohu hdf nebo vhd souboru provedete jednoduchým překopírováním na jakékoli místo v počítači, např. si můžete vytvořit adresář Záloha WinUAE.
    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: XX-ZalohaWinUAE.png Počet zobrazení: 3 Velikost: 59,3 KB ID: 145204
    Záloha konfigurace WinUAE





    Upřesnění k velikosti virtuálního disku:
    Ve zlaté době amigy (rozuměj v první polovině 90. let minulého století) byly k dispozici disky o kapacitách desítek, max. stovek MB. V té době si nikdo nedokázal představit disky o kapacitě GB nebo dokonce TB. Nejrozšířenější amigy umožňující snadné připojení disků byly v té době Amiga 600 a Amiga 1200. Tyto stroje (včetně Amigy 4000) připojují disky přes scsi.device. Tento řadič (je to vlasně IDE řadič, připojují se k němu IDE disky (název je zachován z důvodu názvové kompatibility s předchozími amigami)) je z dnešního pohledu „pouze“ 32bitový, tedy dokáže adresovat 2^32 byte, tedy 4 294 967 296 byte, tedy cca 4 GiB (limit jde za určitých okolností obejít na 7,87 GiB přes directSCSI) na disk. Tento limit se týká pouze scsi.device a některých dalších řadičů z té doby. Tento návod popisuje použití řadiče uaehf.device, který zmíněným limitem netrpí, není nutné jej jakkoli updatovat nebo patchovat.

    Dalším limitem z té doby je použití Fast File Systemu ve Workbenchi 1.3, 2.x, 3.0 a 3.1. Souborový systém Fast File System dokázal pracovat s partitiony o velikosti do 2 GB. Tento návod popisuje použití souborového systému PFS3, resp. PDS3, jehož současná velikost partitionu může být něco málo přes 100 GB. Podobné vlastnosti má jiný moderní souborový systém SFS (postup nasazení na disk v tomto návodu není uveden).

    Workbench 3.5, resp. 3.9 (oficiálně nazývaný AmigaOS 3.5 a AmigaOS 3.9) používá vylepšený Fast File System, mají limity na partition 2 TB, ale stále nemají z principu vyřešen systém validace disku. A není jednoduché je nasadit na amigy s Workbenchem 1.3, 2.x a 3.0. Proto se nasazením těchto souborových systémů tento návod nezabývá.

    Posledním limitem, který stojí za to zmínit, je limit zobrazování dostupné kapacity samotného Workbenche 3.1. Přestože použijete moderní řadič (uaehf.device) a moderní souborový systém (PFS3 nebo SFS) Workbench 3.1 ukazuje kapacitu partitionu max. 4 GiB (z výše zmíněných důvodů). Tento problém se týká pouze zobrazování dat, nikoli jejich používání. Tedy neděje se to, co známe z scsi.device, že když připojíme větší disk než 4 GiB, po zaplnění disku přes 4 GiB se maže začátek disku a data se ničí. Na níže uvedeném příkladu představuji naplnění virtuálního partitionu, jehož postup vytvoření je předmětem tohoto návodu, 15 jednogigabajtovými sobory, které jsem postupně kopíroval ze sdíleného disku PC do virtuálního amiga disku MojeAmiga.vhd, konkrétně na partition Games. Zkušební soubor šel nakopírovat 14× a při 15. kopírování jsem byl upozorněn na zaplněný partition. Všechny soubory šly pak normálně nakopírovat zpět do sdíleného adresáře PC, tedy smazání prvních souborů nenastalo. Problém je pouze v zobrazování dat, a to jen ve Workbenchi 3.1 a starších. Při použití AmigaOS 3.5 a novějších jdou vidět plné kapacity partitionů.
    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: 44-kapacita-1.png Počet zobrazení: 3 Velikost: 15,2 KB ID: 145205
    Kopírování 15 jedno GB souborů na partition Games




    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: 45-kapacita-2.png Počet zobrazení: 3 Velikost: 12,7 KB ID: 145206
    Kopírování souborů zpět do pc




    Podobný problém je v HDToolBoxu. Po načtení geometrie disku je možné vidět zápornou velikost disku.
    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: 17-hdtoolbox-5.png Počet zobrazení: 3 Velikost: 9,0 KB ID: 145207





    Opět se jedná pouze o zobrazovací problém, takto nastavený disk ve Workbenchi 3.1 normálně funguje.



    Přestože Workbench 3.1 neumí zobrazit správně zbývající volné místo na partitionu o kapacitě vyšší než 4 GiB, jiné programy to umí. Umí to například Directory Opus 4.16.
    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: 27.png Počet zobrazení: 3 Velikost: 13,6 KB ID: 145208
    Velikost partitionu Games ve Workbenchi 3.1 přes Directory Opus 4.16





    Zda je partition v pořádku lze ověřit i utilitou Thomase Rappa check4gb.
    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: 26.png Počet zobrazení: 3 Velikost: 7,0 KB ID: 145209
    Utilita Check4GB ukazuje skutečnou velikost partitionu a zda je správně operačním systémem iniciován (sloupec Check)




    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: 43-format-7.png Počet zobrazení: 3 Velikost: 7,9 KB ID: 145210
    Kapacita partitionu Games zobrazeného ve Workbenchi 3.1




    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: 46-GamesW35.png Počet zobrazení: 3 Velikost: 8,0 KB ID: 145211
    Zobrazení kapacity stejného partitionu v AmigaOS 3.5




    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: GamesW39.png Počet zobrazení: 4 Velikost: 22,6 KB ID: 145212
    A ještě jednou ten stejný partition pod AmigaOS 3.9




    A zcela na závěr, pokud byste nechtěli být s tímto problémem konfrontování, vytvořte si partitiony o kapacitě do 4 GiB a nebudete mít ve Workbenchi 3.1 problém.
      Přidávání komentářů není v této časti diskusního fóra bez přihlášení možné, nebo zde nejsou povoleny.

    Nejnovější články

    Sbalit

    • Programování EPROM na PC podruhé
      vytvořil DaMi
      Součástí update AmigaOS 3.2.1 je i nová verze romek (47.102). Protože mám víc amig a nechci neustále někoho uhánět s přeprogramováváním, pořídil jsem vhodné vybavení a pustil se do programování EPROMek sám. Je to vlastně velmi jednoduché, zde jsou mé postřehy, které si můžete případně porovnat s Freddyho postupem.

      ...
      30.05.2022, 08:31:20
    • Mac Mini G4 a co ním dělat když už ho máte
      vytvořil sailor
      Mé články většinou začínají tak, že jsem si něco pořídila. Je tomu tak i tohoto článku a tentokrát to byl Mac Mini G4. Pravda o něco dříve jsem získala od kolegy z Ameriky i AmigaOne XE. Jenže ta je zatím na testbedu a ještě dlouho bude. U ní to bude na delší lokte, hlavně se musím odhodlat jestli budu vracet zpět DMA-fix (vysvětlím až v článku o AmigaOne ). A bude s ní spousta práce a teď je navíc jaro a zahrádka nepočká. Přítelkyně ano, jsme zvyklé.

      1. Co bylo v balíčku
      Od kolegy...
      25.05.2022, 08:39:25
    • Vývoj PowerPC Architektury a Power ISA v Amigách a AmigaNG
      vytvořil sailor
      Kdysi dávno jsem dělala porovnání rychlostí AmigaOS i MorphOS počítačů a pro mnoho lidí bylo zajímavé, že staré Powermacy z roku 2005 jsou rychlejší než některé NG Amigy třeba i o deset let novější. Občas se toto téma zmiňuje pořád dokola na všech amigafórech. I mě zajímalo proč tomu tak je, tak jsem se trochu podívala na to, jak jednotlivá CPU v AmigaNG vypadají a proč se výkonově tak liší. No a když už jsem zjistila jak vypadá taková exotika jako je...
      25.03.2022, 11:12:18
    • Dlouhé povídání o Pegasu prvním
      vytvořil sailor
      Dlouhé povídání o Pegasu prvním

      1. Výstraha
      Povídání bude podle skutečnosti, tedy dlouhé a trnité, s častými zastávkami, odbočkami i návraty. Kdo rád zkracuje může skočit rovnou na závěr.

      2. Malé okénko do historie AmigaNG a AmigaOS NG
      Na začátku dvacátéhoprvního století byly klasické Amigy s AmigaOS 3.x sice stále krásné a milované, ale už hodně zastaralé. Nebyly schopné plně využít nových možností hardwaru jako byly rychlé CPU, rychlé...
      17.02.2022, 10:33:03
    • Nuclear War
      vytvořil Predseda
      Napsal Predseda 19. ledna 2008.

      Dneska se podíváme na jednu strategickou hru, nebo teda spíš hříčku. Nebo teda strategickou... ono je to takové neurčité, jestli je to strategie. Hraje se to na kola a staráte se o svůj kontinent, tak to asi strategie bude, ale taková prazvláštní. Bavíme se o Nuclear War.


      Spousta z vás tuhle hru zná, ale možná jsou i takoví, kteří o ní nikdy neslyšeli. Nebyla určitě v hlavním proudu a navíc je pěkně stará. Vznikla...
      03.12.2021, 11:16:34
    • Enemy: Tempest of violence
      vytvořil Predseda
      Je nefér. Je nekompromisní. Je těžká jako prase. Má vysoký nasírací faktor. Ale je taky úžasně vypíglovaná, malý technický zázrak. Její obrovskou smůlou bylo, že přišla pozdě.


      V roce 1997 se objevila Enemy: Tempest of violence od firmy Anachronia v distribuci. Krásná veliká krabice, od švýcarských autorů. V němčině a angličtině. A – v podstatě propadák. Byly tři roky po krachu firmy Commodore a Amiga přestala táhnout. Lidi hru nekupovali. Jakým nákladem...
      01.12.2021, 15:42:29

    Populární tagy v článcích

    Sbalit

    a500 (4) a1200 (5) akce (7) amiga (16) artway (4) cybergraphx (5) dizzy (9) fastata (9) furia (5) g-rex (3) game (4) hardware (8) hra (4) informace o provozu (3) internet (5) iomega (6) joystick (4) midi (8) morphos (14) outro (3) picasso (3) scandoubler (3) srazy (6) winuae (6) zip (6)
    Zpracovávám...
    X