Oznámení

Sbalit
Aktuálně žádná oznámení.

Jak vytvořit vlastní WHDLoad hru

Sbalit
X
Sbalit
  •  

  • Jak vytvořit vlastní WHDLoad hru

    WHDLoad lze v současnosti chápat jako osvědčený standard pro všechny, kteří na amize hrají hry. “Hotové” WHDLoad hry lze stáhnout z whdownload.com nebo některé z mnoha kopií Retroplayerova balíku WHDLoad her (Retroplay WHDLoad Games Packs), kterých se více či méně aktuálních nachází na internetu nepočítaně. Bohužel naprostá většina takto získaných WHDLoad her jsou zastaralé verze a v naprosté většině případů pro ně existují aktualizace. Na aktualizaci instalačních balíčků WHDLoad her stále aktivně pracuje komunita, měsíčně vychází spousta oprav a když vyjde nová hra, je pro ni často velmi rychle vytvořený nový instalační balíček.

    Vytvořením vlastního WHDLoadu získáte hru, která bude obsahovat:
    • Nejnovější opravy - a to často i opravu vlastní funkcionality hry, kdy je hra o něco rozšířena, občas jsou k dispozici nové zvuky nebo i hudba, nebo je tam něco předěláno či jinak vylepšeno.
    • Podporu funkčnosti pod procesorem 68060 - většina nových WHDLoad her je optimalizována tak, aby běžela i pod 68060, aniž byste museli laborovat s vypínáním cache a dalšími nastaveními.
    • ikonu dle vlastní volby - při tvorbě své WHDLoad verze hry si vybíráte i výslednou verzi ikony. Většinou je na výběr z několika.
    • cheaty - v nových WHDLoad hrách je často možné při spuštění zapnout nesmrtelnost, spuštění hry od určitého levelu nebo podobná nastavení
    • a další - třeba, že lze přeskočit intro, podporu druhého tlačítka fire, podporu cd32 joypadu a další vychytávky.
    • a v neposlední řadě se vytvořením vlastní WHDLoad hry něco naučíte a budete vědět, že až hru budete později hrát, tak že je to právě ta vaše hra, kterou jste si vytvořili. A třeba vás bude o to více bavit .
    Co pro vytvoření vlastního WHDLoadu potřebujeme
    Pro vytvoření vlastní WHDLoad verze hry je potřeba mít kromě nainstalovaného WHDLoadu i originální diskety příslušné hry nebo jejich obraz. Pokud diskety s hrou obsahují nějakou formu ochrany proti kopírování, nestačí mít ADF obraz, ale IPF. Her bez ochrany v 80. a 90. letech vycházelo ale minimum, takže ADFka starých her většinou nelze použít. Pro hry vydávané v současnosti je naopak ADF většinou v pořádku, protože žádnou ochranu proti kopírování nemají. IPF obrazy většiny her jsou k dohledání na internetu, případně je lze získat na grandis ftp serveru (English Amiga Board - eab).
    ADFka cracknutých nebo jakkoli modifikovaných originálních her nelze použít.

    Klikni pro plné zobrazení obrázku  Jméno: Raketka.jpg Počet zobrazení: 74 Velikost: 68,9 KB ID: 164857
    Toto určitě neprojde, z této hry WHDLoad verzi neuděláte

    Dále budeme potřebovat instalační balíček hry, kterou si budeme chtít vyrobit. Ten snadno získáme z WHDLoad.de.

    Vytvoření vlastní WHDLoad hry z originálních disket přímo na amize
    Toto je asi nejsnazší cesta. Předpoklad je, že máme amigu s funkční disketovou mechanikou a originálními disketami, které dokáže mechanika přečíst.

    Desert Strike - instalační diskety pro amigu

    Do naší amigy nahrajeme instalační balíček (třeba Desert Strike) a připravíme si k ruce originální diskety. Instalační balíček DesertStrike.lha rozbalíme na požadované místo (třeba do ram disku), spustíme instalátor a projdeme jednotlivé kroky.

    Tvorba vlastní WHDLoad hry z disket přímo na amize
    Máme rozbalený instalační balíček DesertStrike.lha a jdeme instalovat (ikonou Install)

    Tvorba vlastní WHDLoad hry z disket přímo na amize

    Tvorba vlastní WHDLoad hry z disket přímo na amize
    Doporučení pro instalaci jiného installeru

    Je nám doporučeno nainstalovat a používat InstallerNG. Jestli chcete, můžete jej nainstalovat, já tak zatím neučiním. Tento installer umí během instalace automaticky otevírat a zavírat okna workbenche. V našem případě se to hodí, když chcete vybrat např. ikonu WHDLoad hry. Ukázky nového installeru jsou níže v časti tvorby vlastní WHDLoad hry z workbenche z HEF souborů.

    Tvorba vlastní WHDLoad hry z disket přímo na amize
    Readme

    Tvorba vlastní WHDLoad hry z disket přímo na amize

    Tvorba vlastní WHDLoad hry z disket přímo na amize
    V tomto kroku by se při použití InstallerNG zobrazilo okno s náhledem ikon. Nyní můžeme volbu jenom vybrat.

    Tvorba vlastní WHDLoad hry z disket přímo na amize
    Vkládám originální disketu do DF0

    Tvorba vlastní WHDLoad hry z disket přímo na amize
    a spustil se proces tvorby vlastní WHDLoad hry

    Tvorba vlastní WHDLoad hry z disket přímo na amize
    První disketu měním za druhou

    Tvorba vlastní WHDLoad hry z disket přímo na amize

    Tvorba vlastní WHDLoad hry z disket přímo na amize
    a druhou za třetí.

    Tvorba vlastní WHDLoad hry z disket přímo na amize

    Tvorba vlastní WHDLoad hry z disket přímo na amize
    a máme hotovo

    Tvorba vlastní WHDLoad hry z disket přímo na amize

    Tvorba vlastní WHDLoad hry z disket přímo na amize

    Jak vidíte, nově vytvořená WHDLoad hra nabízí množství možností. Nyní můžeme začít hrát .

    IPF obrazy
    Pokud originální diskety nejdou přečíst nebo je nemáte, lze je nahradit IPF obrazy. Vyměnitelný formát pro uchovávání dat (Interchangeable Preservation Format - IPF) byl vytvořen Společností pro zachování software (Software Preservation Society) a tento formát umí přečíst data z disket na nejnižší úrovni a zálohovat je přesně tak, jak byla na původním médiu uložena bez ohledu na souborový systém média. IPF formát tedy dokáže přečíst a uchovat nejenom data uložená na běžném floppy formátu amigy (Old File System - OFS), ale i všechny NDOS souborové systémy včetně případné softwarové ochrany.

    Jestliže byste si chtěli vyrobit vlastní IPF obraz diskety, budete potřebovat KryoFlux, Greaseweazle, DrawBridge nebo podobné zařízení (pozor, třeba Catweasel práci s IPF obrazy nepodporuje).

    Již vytvořené IPF obrazy disket najdete na internetu, většina IPF obrazů amigáckých her je na grandis ftýpku, jsou ale i jinde, stačí hledat. Např. všechny IPF obrazy Team17 her najdete zde.
    Nejsnáze se s IPF obrazy pracuje v emulátoru na pc. Emulátor (v mém případě WinUAE) ale práci s IPF soubory nativně nepodporuje, je potřeba mu přidat dynamickou a statickou knihovnu CAPSImg (CAPSImg.dll a CAPSImg.lib). Knihovny jsou k mání na Software Preservation Society, v mém případě jsem použil verzi 5.1 pro 64bitové Windows. Tyto dvě knihovny z adresáře x64 se dávají do rootu emulátoru, ostatní obsah jsem nepoužil, pro 64bitové Windows není potřeba. Přidáním těchto dvou knihoven bude emulátor nově schopen pracovat s IPF obrazy, podobně jako nativně pracuje s ADF obrazy.

    Učíme WinUAE číst IPF soubory
    Dvě knihovny z archivu je potřeba nahrát do rootu emulátoru

    Učíme WinUAE číst IPF soubory
    Emulátor nyní dokáže pracovat s IPF soubory


    Vytvoření vlastní WHDLoad hry z IPF obrazů v emulátoru

    Předpoklady:Postup
    • Připojíme v emulátoru do DF0 obraz Superfrog_DiskOne.IPF
    • Rozbalíme lha archiv hry, v mém případě Superfrog.lha třeba do ramdisku.
    • Spustíme tvorbu instalačního balíčku ikonou Install

    Tvorba vlastní WHDLoad hry ve WinUAE
    Jdeme instalovat vlastní WHDLoad hru, nyní ve WinUAE

    Tvorba vlastní WHDLoad hry ve WinUAE
    V DF0 je IPF obraz první diskety hry Superfrog (disketa je NDOS)

    Tvorba vlastní WHDLoad hry ve WinUAE
    BTW: instalace probíhá v AmigaOS 3.2.2.1 s aktivní češtinou

    Tvorba vlastní WHDLoad hry ve WinUAE
    Readme - zavírá se vlevo nahoře

    Tvorba vlastní WHDLoad hry ve WinUAE
    Vlastní WHDLoad vytvářím z disket

    Tvorba vlastní WHDLoad hry ve WinUAE
    Kde se bude výsledná hra nacházet?

    Tvorba vlastní WHDLoad hry ve WinUAE
    Výběr ikony pro spuštění intra

    Tvorba vlastní WHDLoad hry ve WinUAE
    Volba ikony pro spuštění samotné hry

    Tvorba vlastní WHDLoad hry ve WinUAE
    IPF obraz první diskety máme v DF0, stačí kliknout na tlačítko Start

    Tvorba vlastní WHDLoad hry ve WinUAE
    Průběh načítání IPF obrazu první diskety

    Tvorba vlastní WHDLoad hry ve WinUAE
    Vkládám druhý obraz diskety

    Tvorba vlastní WHDLoad hry ve WinUAE
    a volím Start

    Tvorba vlastní WHDLoad hry ve WinUAE
    Třetí obraz diskety

    Tvorba vlastní WHDLoad hry ve WinUAE
    Start a průběh kopírování

    Tvorba vlastní WHDLoad hry ve WinUAE
    Hotovo

    Tvorba vlastní WHDLoad hry ve WinUAE
    Hra je vytvořená, právě jsem ji spustil

    Tvorba vlastní WHDLoad hry ve WinUAE
    a můžeme Superfrogovat...


    Vytvoření vlastní WHDLoad hry z HFE obrazu na amize
    Vytvoření WHDLoad hry z IPF obrazu přímo na amize není příliš snadné. Podívejme se nejdříve na řešení přes Gotek nebo podobný floppy emulátor (v mém případě GoEx). Firmware floppy emulátoru FlashFloppy bohužel IPF soubory nedokáže přečíst, ale IPF soubory lze konvertovat do HFE formátu, s kterými si FlashFloppy i emulátor samotný již poradí.
    Pro převod z IPF do HFE je potřeba HxC Floppy Emulator software.

    HxC Floppy Emulator software
    HxC Floppy Emulator software umí dávkovou konverzi stovek IPF souborů (přes Batch Convert)​

    IPF soubory lze v tomto software buď jednotlivě nebo dávkově převést na HFE. S HFE soubory si pak floppy emulátor vybavený FlashFloppy firmwarem snadno poradí, HFE soubory čte stejně jako ADFka. Nezapomeňte do umístění HxC Floppy Emulátoru přidat již zmíněné knihovny CAPSImg.dll a CAPSImg.lib. Bez nich se konverze nepodaří. Jako výsledný formát souboru je doporučen HFE - Rev 3 - Experimental.

    HxC Floppy Emulator software
    Hotovo, právě jsem převedl tři IPF obrazy do HFE formátu

    Výsledné HFE obrazy lze nahrát na SD kartu nebo flash disk, vložit je do GoExu nebo Goteku, pustit instalační balíček a nechat načítat data z DF0. Ve svém GoExu mám aktuálně FlashFloppy ve verzi 3.41. Tvorba WHDLoad hry nyní proběhne stejně jako v prvním případě, kdy jsem WHDLoad hru vytvářel z DF0.

    Připojení IPF obrazu do workbenche
    IPF soubor lze připojit i do workbenche, je pro to potřeba Disk Image Device a pro něj doinstalovat řadu dalších doplňků, konkrétně:
    expat.library, ClassAct, screennotify.library, titlebar.image, mpega.library a hlavně capsimage.device (jedná se o verzi 4.2 pro amigu).

    DiskImageGUI
    DiskImageGUI v základní grafice

    A pokud chcete hezčí a barevnější ikonky, najdete je v AISS - Amiga Image Storage System. Konkrétně se jedná o obrázky list_cd, list_crypt, list_disk, list_checkmark, list_plugin, prefs, prefs_g, prefs_s, protectdrive, protectdrive_g, protectdrive_s, refresh, refresh_g, refresh_s, tapeeject, tapeeject_g, tapeeject_s, tapeinsert, tapeinsert_g, tapeinsert_s, které lze dát do SYS:Prefs/Presets/Images, nebo do rootu utility DiskImageGUI, případně i jinam, v čemž napoví SnoopDOS.

    DiskImageGUI
    DiskImageGUI s novými ikonami - hodí se spíš pro amigy s grafickými kartami, v základním PALu to nevypadá tak dobře

    Instalací Disk Image Device docílíte toho, že i vaše amiga dokáže přistoupit k IPF souborům (o to se postará capsimage.device). Mně se ale podařilo instalátory ve WHDLoad balíčkách přesvědčit, aby si místo do DF0 šahaly do IDF0 jenom u DOSových her. Pokud byste měli jinou zkušenost, podělte se o ni dole v komentářích.

    DiskImageGUI
    RawDIC jsem nedokázal přesvědčit, aby četl data z IDF0. V dokumentaci k WHDLoad je uvedeno, že RawDIC si umí šáhnout jen na DF0 až DF3.

    Pár obrázků z úvodních oken aktuálně vytvořených WHDLoad her:

    WHDLoad verze hry Black Crypt

    WHDLoad verze hry Dungeon Master

    WHDLoad verze hry Elvira

    WHDLoad verze hry Chuck Rock

    WHDLoad verze hry Chuck Rock 2

    WHDLoad verze hry Lotus Turbo Esprit 2

    WHDLoad verze hry Lure of the Temptress

    WHDLoad verze hry Settlers

    WHDLoad verze hry Stunt Car Racer

    WHDLoad verze hry Turrican

    WHDLoad verze hry Turrican 2

    WHDLoad verze hry Walker


    • holyna
      #4
      holyna komentoval
      Editace komentáře
      Tak nějak jsem spíš tedy z nadpisu čekal návod jak si udělat WHDčko z věcí co ještě ve WHDčku nejsou... to by panečku bylo zajímavý.

    • sailor
      #5
      sailor komentoval
      Editace komentáře
      díky DaMi za bezvadný článek. Hned to vypadá jednoduše.

    • Prober (CADA)
      #6
      Prober (CADA) komentoval
      Editace komentáře
      Holyna - právě. Už dávno jsem uvažoval, udělat takhle české diskmagy.
    Přidávání komentářů není v této časti diskusního fóra bez přihlášení možné, nebo zde nejsou povoleny.

Nejnovější články

Sbalit

  • Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vah
    vytvořil sailor
    Dnes, na začátku roku 2024 zažíváme v AmigaNG světě neobvyklou situaci. Máme dva entry-level počítače ze kterých můžeme vybírat: v roce 2023 firma ACube uvedla novou verzi Sama460 - Sam460LE, a letos po dlouhé cestě plné peripetií firma AAA technology představila i A1222 Plus.
    Souběh hned dvou počítačů stejné kategorie je v AmigaNG světě něco naprosto neobvyklého, proto se často diskutuje který z nich je jaký a kdo je lepší.



    V tomto článku se podíváme jak to...
    09.04.2024, 10:18:55

Nové komentáře v článcích

Sbalit

  • sailor
    Odpověděl na Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vah
    vytvořil sailor
    @stano
    promptně změřeno: všechny provozní režimy obou počítačů se pohybují mezi spotřebou BananaPro a Powermac G5 Quad. Takže bych to tipla na remízu
    16.04.2024, 18:31:46
  • Stano
    Odpověděl na Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vah
    vytvořil Stano
    Ďakujem za ďalší pekný článok a prosím zmerať aj spotrebu zostavy v rôznych režimoch (idle, max. CPU, max. GPU, max. MAX )
    15.04.2024, 10:25:38
  • sailor
    Odpověděl na Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vah
    vytvořil sailor
    no, hlučnost....
    oba počítače mají jeden malý ventilátorek na CPU, asi tak stejně tichý nebo hlasitý. A1222+ má řízení otáček ventilátorů, ale já rozdíl v hluku neslyším.

    TDP obou CPU jsou tak malé, že by nebyl problém osadit pasivní chladič, či udělat tepelný most na kovovou case.
    Takže to může v obou případech být 0 dB(A).

    Hluk vyjde u obou spíš podle grafické karty a ta je také v obou případech stejná. Rozumná...
    15.04.2024, 08:37:33
  • pavlor
    Odpověděl na Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vah
    vytvořil pavlor
    Tower57 a 1941 zrovna nejsou hry, které by 3D nějak důrazně využívaly... benchmark ukazuje pouze rychlejší integer výpočty (a patrně rychlejší paměť). Při porovnání obou strojů jsem měl na mysli ideální případ (tedy u A1222 nativní SPE kompilované aplikace/hry), až nějaké budou pro srovnání, budeme moudřejší. Mohl bych mít dotaz na hlučnost obou řešení (SAM460LE a A1222)?
    14.04.2024, 08:01:54
  • sailor
    Odpověděl na Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vah
    vytvořil sailor
    Samozřejmě že ve 3D hrách přeložených pro standardní powerpc bude A1222+ nutně pomalý. Navíc u klasických 3D FPS jako Quake se většinou musí vypnout i LTE Emulátor, takže je to zcela nepoužitelné.
    U 3D kde se nemusí LTE vypnout, jako třeba Spencer je to hratelné ( =24 FPS, Sam460 46=FPS )
    Ale co se týká her jiných, tak je na tom velice dobře. Zatím jen ochutnávka:

    Tower57: Sam460=51 FPS, A1222+ =71 FPS, 1941 Sam460=60 FPS, A1222+ =105 FPS....
    13.04.2024, 15:59:46
  • pavlor
    Odpověděl na Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vah
    vytvořil pavlor
    Upřímně řečeno, neveřím, že by A1222 porazila SAM460 v rychlosti 3D her (jako Quake, nebo Jedi Knight 2). Ty údajné výhody SPE FPU se zatím nikdy neodrazily v application benchmarcích (pod Linuxem). Ale klidně se nechám příjemně překvapit dalšími testy.
    12.04.2024, 17:09:25
  • sailor
    Sam460LE a A1222 Plus, duel velterových vah
    vytvořil sailor
    Dnes, na začátku roku 2024 zažíváme v AmigaNG světě neobvyklou situaci. Máme dva entry-level počítače ze kterých můžeme vybírat: v roce 2023 firma ACube uvedla novou verzi Sama460 - Sam460LE, a letos po dlouhé cestě plné peripetií firma AAA technology představila i A1222 Plus.
    Souběh hned dvou počítačů stejné kategorie je v AmigaNG světě něco naprosto neobvyklého, proto se často diskutuje který z nich je jaký a kdo je lepší.



    V tomto článku se podíváme jak to...
    09.04.2024, 10:18:55
  • ghh
    Odpověděl na AmigaNG – kompatabilita HW s AmigaOS, MorphOS a linux
    vytvořil ghh
    Oba disky mám na jednom kabelu (1) na interním IDE, CD mám na druhým. Ještě jsem asi nezkusil dát disky jak píšeš. Dřív mi to fungovalo v pohodě, ale už jsem zapoměl jak to bylo zapojený
    Způsob bootu mám vyřešen dobře, tam chyba není.
    09.04.2024, 01:23:11
  • sailor
    Odpověděl na AmigaNG – kompatabilita HW s AmigaOS, MorphOS a linux
    vytvořil sailor
    @ghh
    oba disky máš zapojeny v interním ide?
    Obecně ( i když by to mělo být dle normy jedno ) je lepší dávat hdd jako master a cd jako slave, tj. třeba:
    1.IDE master = AmigaOS, slave=CD
    2.IDE master = MorphOS

    to že není disk vidět v OF je pitomé, to nevím jak opravit. Zkus dát v open firmware probe-all, jestli se pak neobjeví.

    na bootovací menu používáš bootscript?
    - prioritu nastav vyšší u AmigaOS
    - v parametrech...
    08.04.2024, 08:59:11
  • ghh
    Odpověděl na AmigaNG – kompatabilita HW s AmigaOS, MorphOS a linux
    vytvořil ghh
    Článek se mi taky líbí. Je tam opět všechno
    V PegII mám dva disky jeden Aos a druhý Mos. Občas mi jeden z nich nenaběhne (není vidět v OF).
    Jak máte nastavený boot flag a prioritu u disku(ů), nebo master-slave?
    07.04.2024, 16:20:50

Populární tagy v článcích

Sbalit

a1200 (6) akce (16) amiga (18) apple (7) artway (5) cybergraphx (5) demoscena (9) dizzy (9) emulace (8) fastata (9) furia (5) hardware (16) internet (7) iomega (6) mac (6) midi (8) morphos (14) navody (10) party (4) pfs3 (8) resetkání (5) rozhovory (4) srazy (12) winuae (10) zip (7)
Zpracovávám...
X